:

Szerző: Hlács Ferenc

2017. augusztus 7. 15:29

A németek Gigafactory-riválist, a japánok amerikai autógyárat építenek

A Tesla-Panasonic Gigafactoryt megközelítő teljesítményű gyárat tervez Európában egy 17 cégből álló konzorcium, az amerikai vetélytárs árának töredékéért. Eközben a Toyota és a Mazda az Egyesült Államokban fog gyárépítésbe.

Épülnek az akkugyárak, éleződik a verseny az elektromos autók piacán: Európában egy 17 gyártóból álló konzorcium készül riválist állítani a Tesla és a Panasonic közös befektetésének, a  Gigafactorynak, míg az Egyesült Államokban két japán vállalat, a Toyota és a Mazda fog össze, hogy új gyárat húzzanak fel.

A német kezdeményezésű európai gyár felhúzása a tervek szerint már 2019-ben megkezdődik, teljes kapacitását pedig a Bloomberg szerint 2028-ra éri el. A lítiumion-akkukat gyártó, Terra E névre keresztelt üzem szinte teljesen automatizált lesz, és komoly támaszt adhat a német autógyártóknak, amelyek a 2020-as évek első felében egyre nagyobb lendülettel kezdik meg a teljesen elektromos, illetve töltőállomásról tölthető, plug-in hibrid modellek piacra dobását.

A gyárat az egyelőre meg nem nevezett cégekből álló konzorcium nagyjából egymilliárd dolláros beruházásból építené fel, annak kapacitása pedig a terv szerint évi 34 gigawattóra lesz - ezzel a Tesla Gigafactoryjának sarkába érhetnek a németek, ugyanakkor beérni még mindig nem tudják, az ugyanis évi 35 gigawattórát produkál majd, ha a eléri teljes kapacitását. A Gigafactory üzemrészein egyébként a Tesla és a Panasonic nagyjából egyenlően osztozik, utóbbi készíti a lítiumion cellákat, illetve biztosítja az ehhez szükséges felszereléseket, míg a Tesla akkumulátorokba rendezi azokat, az összes többi szükséges komponenssel együtt. Érdekesség, hogy önmagában a Panasonic Gigafactoryban lévő gyártórésze kevés, hogy a komplexum végleges kapacitásának szükségleteit fedezze, ezért a duó a vállalat japán gyáraiból is importál cellákat.

Fontos különbség persze a Tesla és társának óriásgyára és a német kezdeményezés között, hogy az amerikai konkurensnél a költségek végösszege az 5 milliárd dollárt is megközelítheti, ehhez képest, ha a Terra E-nek sikerül tartani a kitűzött összeget, messze költséghatékonyabb lehet a tengeren túli versenytársnál.

A Tesla épülő gigagyára

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A komplexum pontos helye egyelőre nem ismert, vélhetően vagy Németországban vagy valamelyik szomszédos országban épül majd meg. A Terra E az eddigi értesülések alapján a háztartási akkukra koncentrál majd, mint a Tesla Powerwall vagy épp a Nissan xStorage, a későbbiekben azonban a régió autógyártóinak is komoly támasza lehet. Az elemzők várakozásai szerint a globális akkugyártási kapacitás 2021-re megduplázódik.

Eközben a japánok Amerikában kezdenek gyárépítésbe, a Toyota és a Mazda ráadásul partnerségét egymás részvényeiből 5-5 százalék felvásárlásával is megpecsételi. Akárcsak a német kezdeményezés esetében, az üzem pontos helye itt sem ismert, azt ugyanakkor tudni, hogy 1,6 milliárd dolláros beruházásról van szó, amely egyenlő arányban oszlik majd meg a cégek között. A közösen felhúzott komplexum elektromos autók gyártását, illetve okos és önvezető autós rendszerek fejlesztését célozza majd.

Az üzem várhatóan 2021-ben áll szolgálatba, négyezer munkással, és az Ars Technica szerint évente mintegy 300 ezer autó gördül majd le gyártósorairól. A Mazda az észak-amerikai piacot célzó kereskedelmi haszonjárműveket gyártására, míg a Toyota elsősorban a Corolla modellekhez használja majd a létesítményt, ezzel tehermentesítve mexikói gyárát, amely a Tacoma modellekre áll át. A Mazda azért is jól járhat az együttműködéssel, mert saját elektromos autós fejlesztések híján nagyban támaszkodhat majd a Toyota kiterjedt hibrid tapasztalataira is.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról