:

Szerző: Voith Hunor

2015. május 4. 13:15

Megreformálná az energiaipart a Tesla

Otthoni és ipari fogyasztók által is alkalmazható, nagy kapacitású integrált akkumulátorokat mutatott be a vállalat. A cél az extrém skálázás, Elon Musk Tesla-vezér szerint 20 éves távlatban elképzelhető a technológia széles körű elterjedése.

Mindössze tizennyolc percet szánt Elon Musk arra, hogy felvázolja az emberiség egyik legnagyobb problémáját – a túlnyomó részben nem megújuló forrásokra alapuló energiatermelést – és bemutassa a Tesla erre szánt megoldását. Üdítő volt végre egy olyan bejelentést látni, ahol csak a termékre vonatkozott a nagyszabású jelző, nem a prezentációra.

Musk elmondta, hogy a jelenlegi irány fenntarthatatlan, a napenergiával viszont az a baj, hogy az elektromos hálózat terhelési csúcsai a reggeli és esti időszakban vannak, miközben a napenergiát a déli órákban lehet a legnagyobb hatásfokkal hasznosítani. Ezért az energiatermelési és a fogyasztási csúcs közé puffer kell - olyan hatékony tároló, amely át tudja hidalni az időbeni eltolódást. A sokak által csak a valódi Tony Starknak (a Marvel képregénykiadó Vasember karakterének hétköznapokban zseniális feltalálója és üzletembere) nevezett cégvezető ennyivel le is tudta a felvezetőt.

Az elektromos autóiról és rakétakísérleteiről elhíresült vállalat megoldásnak egy otthoni és ipari fogyasztók, sőt, energiaipari szolgáltatók által is használható, integrált és "végtelenül skálázható", lítiumion-akkumulátorcsaládot leplezett le. Musk az eseményen lényegében csak a sarokszámokról ejtett szót, de később az otthoni változat specifikációi felkerültek a Tesla honlapjára, így legalább arról kiderültek az alapvető műszaki részletek is.

Powerwall

A Tesla az egyéni végfelhasználóknak 7 és 10 kWh kapacitású modelleket dob piacra (összehasonlításképp: egy átlagos brit háztartás mintegy 11 kWh-t fogyaszt naponta), 3000 és 3500 dolláros árakon. A termékekre az előrendelést már le lehet adni, de a szállítás csak valamikor a nyár végén fog elkezdődni. Mindkét terméket falra kell szerelni, külön, dedikált helyiséget nem igényelnek, bel- és kültéri telepítés egyaránt lehetséges, a zavartalan működéshez szükséges környezeti hőmérsékletet a gyártó -20 és 43 fok között határozta meg. A Powerwall 2 kW folyamatos és 3,3 kW csúcsteljesítmény leadására képes, 5,8 amper névleges és 8,6 amper csúcs áramerősség és legalább 92 százalékos hatékonyság mellett. A 350-450 voltos energiatárolók integrált DC-DC konverterrel rendelkeznek, a kompatibilis DC-AC inverter azonban nem a csomag része, azt a vevőknek szükség esetén külön kell beszerezni.

Az akkumulátorokból legfeljebb kilencet lehet egy saját minihálózatba kötni, így akár 63 vagy 90 kWh-ás kapacitást is el lehet érni - ezt megfelelő méretű napelemmel kombinálva már nagyobb háztartások energiaigénye is lefedhető. Musk részleteiben nem tért ki arra, hogy mi a különbség a Tesla autóiban használt és a most bemutatott akkumulátorok között, csak annyit mondott, hogy a mérnökök eltérő cellafelépítést és kémiai arányokat alkalmaztak, valamint a járművekbe szánt energiatárolók sokkal több töltési ciklusra képesek.

A cég a kisebb modellt a napi áramellátási ciklusok optimalizálására (például a nappali, azaz a szolgáltatótól drágábban vásárolható áram kiváltására), a nagyobbat áramkimaradások fedezésére ajánlja. Az idő és a töltési ciklusok múlásával járó kapacitásdegradáció mértékéről egyelőre nincs információ, de a Tesla alapszolgáltatásként tíz év garanciát vállal a Powerwallra, amit felár ellenében igény szerint további egy évtizeddel lehet meghosszabbítani – ez legalábbis biztató a termék várható tartósságával kapcsolatban.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

Az akkumulátorok beépített folyékony hővédelemmel és fűtéssel rendelkeznek, a vezérlésről és a teljes körű monitorozásról, menedzselhetőségről a Tesla saját fejlesztésű szoftvere gondoskodik. Az internetre kötött Powerwallokból a programmal Musk szerint lehetőség lesz egyedi mikrohálózatok létrehozására is, ami új távlatokat nyithat meg a közösségi energiaszolgáltatás- és felhasználás területén.

Powerpack

A nagy durranás azonban nem az otthoni modellek, hanem a nagy kapacitású, ipari felhasználásra alkalmas modellek bemutatása volt. Ezek a rackszekrény méretű berendezések egyenként 100 kWh kapacitásúak, és végtelen számban, akár gigawattórás szintre is skálázhatóak. A Tesla ezzel bevallottan az áramszolgáltatókat és a nagy energiaigényű vállalati ügyfeleket – például adatközpontok – célozza, a jelek szerint sikerrel. A Powerpackről jelenleg sajnos nem állnak rendelkezésre nyilvánosan elérhető műszaki részletek, de Musk a bejelentésen elmondta, hogy egyik partnerük már jelenleg is használ egy 250 megawattórás Powerpack-parkot energiaigényei részleges kielégítésére, és az Amazon is bejelentette, hogy US West régiójában elindít egy 4,8 megawattos tesztprogramot. Az Egyesült Államok egyik legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Target szintén hasznosítani tervezi a Tesla új akkumulátorait.

Az áramszolgáltatóknál azért szólhat nagyot a cég új megoldása, mert az erőműveket az igénybevételi csúcsokra méretezik, ami összességében jelentősen drágítja az energiaszolgáltatást, és az idő nagy részében felesleges kapacitástöbbletet generál. Hatalmas akkumulátortelepekkel Musk szerint jelentősen lehetne racionalizálni az áramszolgáltatók működését, és csökkenteni a fosszilis energiahordozók felhasználását – és így az égető problémát jelentő széndioxid-kibocsátást. Sőt, a Tesla alapítója egyáltalán nem titkolta tőle már megszokott módon grandiózus célját: előbb-utóbb a teljes energiatermelést napelemekre és akkumulátorokra alapozni világszerte. Bár ehhez 900 millió Powerpackre lenne szükség (a teljes közlekedési és fűtési rendszer átállításához még 1,1 milliárd kéne), Musk elmondta, hogy az elsőre elképesztő számok ellenére az emberiség képes lenne ezt megvalósítani, ahogy például járműgyártás esetében már meg is tette.

Gigatervek gigagyárral

A skálázhatósághoz megfelelő gyártási kapacitásra is szükség van, a Tesla ezt első körben a nevadai Renóban ötmilliárd dolláros beruházásból már épülő gigagyárral tervezi lefedni. Az üzem természetesen teljes egészében önellátó lesz, és Musk nem is gyárként, hanem egy óriási termékként tekint rá. Ezt siker esetén minden bizonnyal újabbak fognak követni, ráadásul a cég a világ fosszilis energiahordozóktól való függőségét nem egyedül tervezi megvalósítani, és reméli, hogy a “küldetéshez” számos partnerre talál majd – ezért a termékekhez kapcsolódó szabadalmakat nyílttá fogja tenni.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról