Hirdetésmegvonást vet be a Facebook az álhírek ellen
Már nem csak az álhírekre nem lehet hirdetni Facebookon, a vállalat teljesen megvonja a hirdetés lehetőségét a rendszeresen megtévesztő cikkeket megosztó oldalaktól.
Már a sokadik eszközt vezeti be a Facebook az álhírek ellen a tavalyi amerikai választások óta, mikor felmerült, hogy a közösségi oldalon terjedő tartalmak befolyásolták az eredményeket, részben az álhírekkel is. Azt már korábban bejelentette a cég, hogy a külső tényszerűség-ellenőrző bizottságok által "vitatottnak" jelölt hírekhez nem lehet hirdetést megjelentetni. Ezúttal pedig még tovább fejleszti a rendszert a Facebook, és azok az oldalak egyáltalán nem fognak tudni hirdetni, amelyek rendszeresen osztanak meg álhíreket - írja a vállalat közleménye.
A tapasztalat szerint ugyanis általában az álhíroldalak egy része arra építi üzleti modelljét, hogy a Facebookon sorozatosan megtévesztő címmel oszt meg hirdetett tartalmakat, majd a felhasználók a linkre kattintás után egy reklámokkal teli oldalra érkeznek. Így a közösségi oldal szerint azzal is lehet gátolni a hasonló módszerrel építkező oldalak terjedését, ha a cég megvonja azoktól a hirdetési lehetőséget, amelyek rendszeresen osztanak meg a külső szakértők által álhírnek jelölt tartalmakat.
A Morning Consult 2016-os kutatása az álhírekről
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Bár a hirdetési tilalom alól ki lehet kerülni, ennek módját a közlemény nem részletezi. "Ha az oldalak abbahagyják az álhírek megosztását, akkor újra esélyesekké válhatnak arra, hogy hirdetéseket futtassanak." - tartalmazza a leírás. Arra viszont nem tér ki, hogy hány nem-vitatott hírnek vagy mennyi időnek kell eltelnie ahhoz, hogy az oldalak újra esélyt kapjanak a hirdetési rendszer használatára. Továbbá az sem lehet tudni, hogy hány álhír megosztása után lépteti életbe a tiltást a rendszer. Előfordulhat, hogy olyan oldalak is a hirdetési tiltólistára kerülnek, amelyek amúgy nem az álhírekre építkező üzleti modellt követik, ugyanakkor a vitatottnak jelölt hírek megosztásakor a közösségi oldal minden esetben figyelmeztetést küld, tehát érdemes lesz ezt a későbbiekben jobban figyelembe venni.
Három különböző területen igyekszik küzdeni a Facebook a megtévesztő hírekkel saját bevallása szerint, melyeknek egyik eleme az álhír-készítés "gazdasági ösztönzőerejének" rombolása, amelybe a jelenlegi intézkedés is tartozik. Egy másik terület az olyan termékek fejlesztésére vonatkozik, amelyek gátolják a hírek terjedését, mint például a vitatott cikkek hátrébb sorolása a hírfolyamban, vagy a felhasználói álhír-jelölések bevezetése. A harmadik terület talán a legösszetettebb, amely szerint a Facebook a felhasználóknak szeretne tájékozottabb döntéseket hozni, mikor álhírekkel szembesülnek, ezért például a vitatott hírek mellett hasonló témában más ajánlott oldalak is megjelennek, amelyek adott esetben ellentmondanak az eredeti bejegyzés tartalmának. A közlemény alapján a mostani még mindig nem az utolsó bevezetés volt az álhírekkel kapcsolatban, mindhárom területen még további fejlesztések várhatóak.