Eladhatja a Roomba porszívó a lakásokról gyűjtött adatait
A Roomba robotporszívó egészen sok adatot képes begyűjteni a tulajdonosai lakásáról, és a vezérigazgató közölte, hogy a cég stratégiáját ezeknek az adatoknak az értékesítése jelenti az okosotthonnal foglalkozó vállalatok számára.
El akarja adni a Roomba robotporszívót fejlesztő iRobot az elmúlt években az otthonokról összegyűjtött térképes adatokat - hívja fel rá a figyelmet a Reuters. A lakások helyiségeit a tisztítóeszköz eredetileg azért térképezte fel, hogy pontosabb munkát tudjon végezni porszívózás közben, de az adatok tervezett eladásával már inkább egy kémeszköznek tekinthető, mondja ki a Gizmodo. Márpedig a Reutersnek a cég ügyvezető igazgatója, Colin Angle úgy nyilatkozott, hogy az adatok eladása jelenti számukra a jövőbeli üzleti stratégia alapját, mivel ezzel tudnák biztosítani az üzleti előnyt a hasonló olcsó eszközökkel szemben, továbbá az ezer szabadalomból álló portfóliójukkal, amely például az önjáró vákuumos háztartási robotokra és a tárgyak elkerülésére is kiterjed.
Egy robotporszívó egészen sok adatot össze tud gyűjteni az otthonokról, például a pontos alaprajzot, a folyosók formáját, a távolságot a bútorok között, a tisztításigényes területeket vagy hogy a tulajdonos milyen gyakran indítja el a tisztítást. Főleg, hogy a Roomba a 900-as szériától kezdve nem csak rövid távú infravörös vagy lézeres érzékelőkkel szereli fel eszközeit, hanem 2015-ben kamerát, új szenzorokat és iRobot Home appot is adott hozzá, amellyel képes a folyamatos lokációérzékelésre és térképes leképezésre.
(Forrás: Reuters, NPD Group)
Az ezek által szolgáltatott információk pedig fontosak lehetnek az okosotthonokkal foglalkozó vállalatoknak, mivel hiába vannak már a piacon intelligens otthoni világítóeszközök, termosztátok és biztonsági kamerák, ezek Angle szerint továbbra sem "értik" az őket körülvevő fizikai környezetet - a Roomba adataival viszont mindezen változtatni lehetne. Az adatokkal fejleszteni lehetne például a hangasszisztensek akusztikai hangzásán a térnek megfelelően, az üres szobákba a rendszer bútorvásárlási lehetőségeket ajánlhatna, a porszívó lézere és kamerája információkat nyújthat az okos világítás beállításához vagy akár a légáramlás szabályozását is támogathatja az adat.
A következő néhány évben az iRobot szeretné értékesíteni az adatokat a három nagy okosotthon eszközökkel foglalkozó vállalat, az Amazon, az Apple és az Alphabet számára. Ennek előfutáraként a Roomba márciustól már kompatibilis az Amazon Alexa hangasszisztensével is, amelyen keresztül hangparancsokkal irányítható a robot bekapcsolása, kikapcsolása, a porszívózás szüneteltetése. Ezzel együtt jelent meg a Clean Map is az alkalmazáson belül, amellyel a felhasználó számára is láthatóvá vált a saját lakásával kapcsolatban begyűjtött adat, például a megtisztított területek és a legpiszkosabb padlók helye a lakáson belül. Az app képes push üzeneteket is küldeni a robottulajdonosoknak az aktuális státuszról és hogy mikor végzett az eszköz a porszívózással.
Ezeknek az adatoknak az értékesítése viszont komoly adatvédelmi problémákhoz vezethet, ezért az iRobot vezérigazgató igyekszik leszögezni, hogy az adatokat nem fogják eladni a felhasználók beleegyezése nélkül. Angle azonban biztosnak tűnik abban, hogy a porszívó tulajdonosok az okosotthon még okosabb funkciói érdekében hajlandóak lesznek kiszolgáltatni az adataikat. A Home app egyébként bemutatja a felhasználóknak hogyan állíthatják le az adatgyűjtést, de a szolgáltatási feltételek túlságosan jogi nyelven írják le a helyzetet a Gizmodo szerint, az adatvédelmi irányelvek pedig egyelőre a gyűjtést csak a porszívó fejlesztésével és a felhasználói élmény javításával indokolják.
A Roomba porszívók Home alkalmazása és a Clean Map térképek
A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.
Az irányelv egy része rámutat arra, hogy bizonyos esetekben az iRobot átadhatja az adatokat harmadik félnek, ami viszonylag nagy szabadságot ad a cégnek. Ilyen lehet az adatok megosztása a leányvállalatokkal, más partnerekkel vagy kormányzati kérésre. A marketing célú adatmegosztásról az irányelv úgy szól, hogy csak a felhasználók hozzájárulásával történhet meg, viszont ez alól kivételt képez, ha a megosztás valamilyen üzleti tranzakcióval áll összefüggésben, "például egyesülés, a vállalat vagyonának vagy annak egy részének vagy a részvényeinek értékesítése, átszervezés, finanszírozás, a felügyelet megváltoztatása, vagy a cég egy részének vagy egészének felvásárlása, vagy bankcsőd, vagy bármely hasonló és kapcsolódó eljárás esetén." Tehát a szövegezés szerint, ha a cég például eladja egy részét valamelyik vállalat számára, akkor nem feltétlenül fogja először a felhasználóit értesíteni az adataik megosztásáról a másik féllel.
Az adatok gyűjtése és értékesítése harmadik fél számára gyakori a cégek körében, de ahogy például az emailekből forgalmi adatokat kiolvasó Unroll.me, a nézőit figyelő Vizio vagy az aktív mikrofonokkal működő Samsung tévék esetében írtunk róla, a vásárlók körültekintő tájékoztatása és a felhasználók részéről a körültekintő használat lenne az alapvető. A Roomba egyelőre még nem értékesítette a begyűjtött adatokat, de ebben az esetben a jelenleginél alaposabb tájékoztatásra, a szolgáltatási feltételek és az adatvédelmi irányelvek kiegészítésére lenne szükség.