:

Szerző: Asztalos Olivér

2017. július 25. 09:10

Harapdálják a phabletek a tableteket

Egy új kutatás szerint csökkenésnek indul a tabletes bázis, részben az okostelefonoknak köszönhetően.

Hamarosan a tabletes felhasználói bázis is zsugorodni kezd - állítja a Forrester kutatására hivatkozva a Recode. A kimutatás szerint a következő öt év során átlagosan évi 1 százalékkal csökken majd a táblagépet rendszeresen használó felhasználók száma, miközben ugyanezen kutatás szerint az okostelefonos bázis 7 százalékkal fog növekedni. A tendencia hátterében a nagy képernyős, tehát az 5 hüvelyk feletti képátlóval rendelkező okostelefonok állnak, amelyek egyre több esetben teszik okafogyottá a tableteket.

A prognosztizált jövőképet a sok milliárd felhasználót jelentő kínai és indiai piac jelentősen befolyásolja, ezeken a helyeken ugyanis tradicionálisan népszerűek a nagyobb, 5-6 hüvelykes készülékek, a két országban a felhasználók 62-65 százaléka rendelkezik ilyen készülékekkel. Ezzel párhuzamosan a táblagépek meglehetősen számkivetettnek számítanak, Kínában mindössze a populáció 6,4, Indiában pedig csupán az 1,1 százalék rendelkezik ilyen eszközzel. Az USA-ban és Nyugat-Európában lényegesen jobb az arány, előbbi régióban 33, utóbbiban pedig 23 százalék a tabletek penetrációja, ugyanakkor a Forrester szerint az itt élők 36 százaléka tervezi egy nagyobb képátlós okostelefon vásárlását, ami tovább csökkentheti a táblagépek iránti keresletet.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ennek fényében nem csoda, hogy a kisebb képátlójú, 7-8 hüvelykes tabletek napjai meg vannak számlálva. A piacvezető Apple lassan két éve nem frissítette az egykoron nagy sikerű iPad Miniket, és a márciusban bemutatott új, olcsó iPad tükrében nem valószínű, hogy a kisebb iPadeknek van még jövője. Ugyancsak ezt erősíti a képátló növelése, amivel a cupertinói cég igyekezett növelni az űrt az iPhone-ok és az iPadek között. Ennek első állomása a kifejezetten nagy, 12,9 hüvelykes iPad Pro bemutatása volt, amit most júniusban a 10,5 hüvelykes verzió követett.

A tabletes eladások egyébként már 2015 óta csökkennek, az idei első már a tizedik olyan egymást követő negyedév volt, amikor a piac zsugorodott. A májusban közölt esés egy számjegyű volt, ekkor összesen 36,2 millió darabot adtak el, ami 8,5 százalékkal kevesebb az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest - de két évvel ezelőtt például tízmillió darabbal többet értékesítettek, amelyhez viszonyítva a jelenlegi szemmel látható változás. Ennek tükrében nem csoda, hogy egyes kisebb piaci szereplők a komplett piac elhagyását tervezik, amivel jövőre látványosan megcsappanhat az új (androidos) tabletek száma.

a címlapról