8K felbontású HDR-re gyúr az új DisplayPort
Még meg sem jelentek az első, DisplayPort 1.3-at támogató eszközök, máris itt a szabvány újabb, 1.4-es verziója. A legfrissebb megoldás veszteséges tömörítéssel emeli az átviteli sebességet, ugyanakkor a VESA szerint mindez (elvben) az emberi szem számára láthatatlan lesz.
Megszületett a DisplayPort 1.4-es verziója, jelentette be a VESA (Video Electronics Standards Association), a szabvány gondozásáért felelős iparági testület. Az új verzió a 2014-ben véglegesített 1.3-as szabványt egészíti ki a DSC tömörítési eljárás mellett néhány kisebb újítással. Mindez lehetővé teszi, hogy az effektív sávszélesség elbírja 8K felbontásban is a 60 Hz-es képfrissítést, valamint a HDR megjelenítési módot.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Az újonnan bejelentett DisplayPort szabvány a tavaly februárban véglegesített, beágyazott eDP 1.4a-tól vesz át fejlesztéseket. A legfontosabb a DSC (Display Stream Compression) 1.2-es verziója, mellyel a korábbi, HBR3-as sávszélesség-szabvány megtartása mellett tovább növeli a maximális adatátviteli sebességet. A HBR3 négy csatornát ír elő az átvitelhez, amelyek egyenként 8,1 gigabites sávszélességet biztosítanak, így másodpercenként 32,4 gigabit elméleti maximális átviteli sebesség érhető el. A csatornák használhatóak egyenként, párban, vagy akár négyes kiosztásban is, attól függően, hogy mekkora felbontásról, képfrissítésről, illetve egyéb paraméterekről (pl. színmélység) van szó. A HBR3 önmagában 4K felbontásban 60 Hz-es képfrissítés mellett biztosítja a HDR megjelenítést, illetve amennyiben utóbbiról lemondunk, úgy akár az 5K is elérhető vele, szintén a sztenderdnek számító 60 Hz mellett.
A DSC-vel a limit kitolható, a technológia 3:1-es tömörítési arányt biztosít, ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ez egy veszteséges megoldás, bár a VESA szerint az emberi szem számára nem látható részleteket "vág ki" a rendszer, ergo az eredmény vizuálisan megkülönböztethetetlen a tömörítetlentől. A DSC előnye, hogy képes számottevően csökkenteni az adatbuszok energiafelvételét és az alkatrészek bekerülési árát, használatával kisebb módosítások mellett növelhető jelentősen az elérhető maximális sávszélesség.
Az eDP (Embedded DisplayPort) esetében viszonylag könnyű az implementáció, hisz a beágyazott rendszerekben (például laptopokban, all-in-one gépekben) jellemzően csak néhány centiméter a vezetékek hossza, nincs szükség hibajavításra. A DisplayPort szabvány legfeljebb két méteres külső vezetékénél már problémásabb a helyzet, sokkal könnyebben alakulhat ki zavar az átvitelben, ami egy tömörített jelfolyamban komolyabb, jól látható anomáliákhoz vezethet. Az ilyen problémák elkerüléséhez került be a FEC (Forward Error Correction) az 1.4-es szabványba, mely hibajavítási eljárással biztosítható a jelintegritás.
forrás: AnandTech
A DSC és a FEC kettősének hála jelentősen nőtt az elérhető maximális felbontás. A DisplayPort 1.4-gyel 8K (7680x4320) felbontásban 60 Hz-es képfrissítés mellett is működhet a HDR megjelenítés. Emellett a 4:2:0 és 4:2:2 színterek támogatásával már a 14 és 16 bites színcsatornák lehetősége is adott.
A tömörítés eljárás bevezetése mellett még néhány kisebb módosítást is tartalmaz a legújabb szabvány. A DisplayPort 1.4-es külön csomagokat biztosít CTA 861.3 szabványban foglalt HDR-es metaadatok számára, ami utat nyit a DisplayPort 1.4-HDMI 2.0a átalakítóknak. A hangátvitel is fejlődött, az új szabvány legfeljebb 32 csatornán képes maximum 1536 kHz-es mintavételi frekvenciájú hangok továbbítására, amivel később akár a Dolby Atmos támogatása is megoldott lehet.
Bár a DisplayPort 1.4-es szabvány elkészült, az első támogatott eszközökre még valószínűleg éveket kell várni. A korábbi, 1.3-as verziót 2014-ben jelentette be a csoport, az első grafikus adapterek érkezése pedig csak idén nyáron várható, ennek fényében pedig 2018 előtt szinte biztosan nem számíthatunk DisplayPort 1.4-es eszközökre.