Jöhetnek a 8K-s notebookok
Jöhetnek a 120 Hz-es 4K panellel felszerelt játékos notebookok, az új beágyazott DisplayPort (eDP) szabvány már ezeket is képes meghajtani. Az új standard az energiahatékonyságra és az olcsóbb implementációra is kínál kompromisszumokat.
Fontos frissítést kap a DisplayPort szabvány notebookos (embedded, eDP) verziója - jelentette be a VESA (Video Electronics Standards Association), a szabvány gondozásáért felelős iparági testület hétfőn. Az eDP 1.4a szabvány a 2013-ban megjelent 1.4-es verzió helyét veszi majd át a piacon. Az új standard legnagyobb újdonsága a megnövelt sávszélesség. Ennek köszönhetően a laptopok és all-in-one PC-k is képesek lesznek 8K@60Hz felbontásra, ami jelenleg csak a felsőkategóriás televíziók kiváltsága, a 4K-s megjelenítéshez pedig 120 Hz-es frissítési frekvencia társul. A 8K támogatással az elérhető maximális felbontás 7680 X 4320 pixelre növekszik, vagyis még egészen nagy képernyőméret mellett is megvalósítható lesz a "pixelmentes" megjelenítés.
Érdemes megjegyezni, hogy ugyan az eDP szabvány a DisplayPort család tagja, a kettő nem ugyanaz. Míg a DisplayPort a külső kijelzők, tévék, monitorok csatlakoztatására szolgál, az eDP kizárólag a nagyon rövid, belső csatlakozásokra alkalmas, például notebookkijelzők vagy az asztali egybegépek (all-in-one) esetében. A két szabvány számozása is eltér, a most bejelentett eDP 1.4a szabvány a "nagy" DisplayPort 1.3-as verziójának felel meg, arra épít néhány egyedi képességet. Az eDP azonban számol azzal, hogy az eszköz gyártója saját hatáskörben tudja kiválasztani az összes komponenst, az alaplapi vezérlőt, a kábelt és a panelt is, így az opcionális képességekről is a gyártó tud dönteni.
Nem csak sávszélesség
A szabvány négy HBR3 csatornát ír elő, ezek egyenként 8,1 gigabites sávszélességet biztosítanak, összesen így 32,4 gigabit az elméleti maximális átviteli sebesség. A csatornák használhatóak egyenként, párban vagy négyes kiosztásban is, az aktuális igényeknek megfelelően - ennek, mint látni fogjuk, később lesz komoly jelentősége.
A megnövelt sávszélességen kívül az új szabvány több új képességgel is gazdagodik. Az eDP v1.4a alapjaiban a szeptemberben publikált v1.3 specifikációira épül, de ahhoz képest néhány újdonságot is hoz. Az egyik ilyen opcionális képesség a Display Stream Compression (DSC), amely a videós adatfolyam tömörítését jelenti. A DSC veszteséges tömörítés, a VESA állítása szerint azonban az eredmény vizuálisan megkülönböztethetetlen az eredetitől - ezt azért érdemes lesz élőben is kipróbálni. A DSC előnye, hogy ha a gyártó a használata mellett dönt, akkor számottevően csökkenteni tudja az adatbuszok energiafelvételét és az alkatrészek bekerülési árát, ami különösen a notebookok esetében lehet hasznos kompromisszum.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Az eDP 1.4a támogatja az Adaptive Sync technológiát is, ezzel a kijelző képfrissítési rátája a GPU renderelési sebességével összhangban változik. Adaptive Sync használatával szükségtelenné válik a V-Sync bekapcsolása, így játékok alatt folyamatosabb videokimenet és alacsonyabb késleltetés érhető el. Az Adaptive Sync a szabvány opcionális részéhez tartozik, így várhatóan csak a prémium kategóriás eszközökben válik általánossá.
A kijelző az akkus üzemidő igazi ellensége - a VESA is dolgozik a problémán.
Teljesen új fejlesztés az MSO (Multi-SST Operation), amely komoly energiamegtakarítást tesz lehetővé a nagy felbontású kijelzők használata esetén. Az MSO használatával a kijelző szegmensekre osztható, és minden területhez egy-egy HBR3 csatorna rendelhető hozzá. Így a statikus tartalmat mutató szegmensekhez vezető csatornák lekapcsolhatóak, ilyenkor ez a terület önfrissítésre vált, a szegmens dedikált áramköre friss adat hiányában a legutolsó képet rajzolja újra. Ez a megoldás lényegesen kevesebb fogyasztássak jár, mint ugyanazt a frame-et újra és újra átküldeni a nagy sávszélességű csatornán. Az alacsonyabb fogyasztás hosszabb akkus üzemidőt és kompaktabb kialakítást hoz a végfelhasználók számára.
A szabvány ezen kívül támogatja a HDCP 2.2-t és HDMI 2.0-t, és végre a HDMI CEC-t (Consumer Electronics Control) is. Az eDP 1.4-et használó eszközök előreláthatóan 2016-ban fognak feltűnni, a szabvány a VESA tagok számára elérhető.