:

Szerző: Dojcsák Dániel

2011. március 17. 11:14

Kipróbáltuk: Becker Active Talk - a kifinomult navigáció

Nehéz újat mutatni ma már a navigációs készülékek terén, épp ezért kissé félve bontottam ki a Becker Active Talk 43 dobozát is. Mit lehet mutatni 2011-ben egy olyan piacon, aminek 2014-re a halálát jósolják? Nyilvánvalóan már csak finomításokról lehet szó, illetve a rétegigények kielégítéséről.

Pár évvel ezelőtt a gyártók közül az igényesebbek megpróbálták a konzumelektronikai divat minden sajátosságát belevinni a PNA-dizájnba is, ami valljuk be sokszor nagyon félresiklott. Miért kellett a kocsiban, többnyire napfényes környezetben használt eszközökből fényes lakkozott felületű modelleket kiadni? Miért is volt fontos, hogy vékony legyen a PNA, de a gombokat ne lehessen megtalálni rajta? Visszagondolva az elmúlt években tesztelt eszközök némelyikére, ez a Becker már a bekapcsolás előtt azt az üzenetet küldte magáról, hogy itt nem szemfényvesztésről és hihetetlen képességekről, újdonságokról lesz szó, hanem egy érett termékről.

Masszív és szép

A gépház masszív, jó fogású, nem túl nagy, így az autóban található tárolók közül bármelyikbe könnyedén illeszkedik. Az előlap matt fekete, oldalt pedig a nálunk járt példány egy szintén matt, de mélyvörös színt kapott. Remélhetőleg ebből van más verzió, mert nem biztos, hogy minden autóba ugyanolyan jól passzol ez a szín. A ház tetején egy gyors standby gomb található, alul egy csúszkás főkapcsoló, illetve egy microSD-foglalat, az előlapon pedig egyetlen egy gomb, ami általában a menürendszerben a visszalépéshez szükséges. Ezzel ki is merült a fizikai kezelőfelület, s őszintén szólva nincs is szükség másra ezen kívül. Talán egy némítás/hangerő gomb elfért volna, de két klikkel ez is elérhető a szoftverből.

A hardver szempontjából is a hatékonyság és a letisztultság jellemző. A kijelző egyszerű 4,3 hüvelykes, 480x272 pixel felbontású TFT, de a felülete csillogásmentes, jól látható napfényben is, bár ehhez érdemes a fényerőt maximumra állítani. A GPS-chip természetesen SIRF Star III, s az indítás után általában, még városi környezetben, de akár szobában, ablak mellett is azonnal megtalálja a helyzetünket. A 43 ország térképét tartalmazó verzió esetében fontos szempont lehetett, hogy legyen bőven tárhely, és nem is spóroltak a Beckernél, hiszen 4 gigabájtos a belső memória, illetve a microSD révén további kapacitás is rendelkezésre áll.

Finom kis apróságok

Érdekes újításból kettő is jutott a Beckerbe (bár ez egyáltalán nem erre a modellre exkluzív). Az egyik az maga a tartó. Eddig a tesztek alapján a TomTom megoldása volt a nyerő, de a Beckernek sikerült ezt is felülmúlnia. Ötletes, hogy a szivargyújtó-kábelt nem magába a készülékbe, hanem a tartóba kell dugni, így nem kell minden fel-lehelyezéskor a csatlakozóval szerencsétlenkedni. Ráadásul a csatlakozó is nagyon elegáns, a készülék hátlapján a hangszórórács néhány rése az aljzat. A másik érdekesség szintén a kábelhez kötődik, mégpedig úgy, hogy a TMC-hez végre nem kell újabb kábelt használni, hanem a töltéshez is használt vezeték az antenna. A tartóba egyszerűen csak be kell fektetni a PNA-t, a kivételéhez pedig csak egy gombot kell megnyomni. Kényelmes, elegáns.

Bekapcsolva a gépet sem kell aggódni, hiszen a navigációs program szerencsére iGO, viszont a régi rajongók kissé meglepődnek majd, amikor elindítják a navigációt. A szoftver belül ízig-vérig iGO (a Primo motor egy erősen testreszabott felületű verziója), de a Becker eszközökben egy teljesen egyedi kinézetet, felületet kapott. Működés közben valójában nem is fogunk találkozni az iGO névvel vagy a megszokott dizájnelemekkel, sőt még a térkép színezete is kissé különböző. Árulkodó jel, hogy valóban az NNG (volt Nav N Go) navigációs alkalmazását használjuk, maximum annyi, hogy jobban megnézve a térképet látszik, hogy ugyanaz a 3D-s kép fogad minket, a felüljárók ugyanúgy kiemelkednek, illetve látszik a domborzat, illetve az utcanév jelzés is azonos. Szemfülesek számára a hosszú indulási idő és a régi jól ismert modulnevek (betöltődés közben) is ismerősek lehetnek.

Nem barkácsolós iGO

A menükben mászkálva, vagy az extra információkat nézve viszont elsőre még a hozzáértőnek sem biztos, hogy beugrana, hogy mit is lát. A Beckerre szabott iGO annyiban különbözik a megszokottól, hogy itt a fejlesztők nem törekedtek arra, hogy mindenki saját kénye-kedve szerint állítgathassa a felületet - minden funkció elérhető, de a legtöbb egyáltalán nem állítható. Nem lehet aprólékosan konfigurálni szinte semmit, de mindennek megvan a helye. Ez nagyjából azt jelenti, hogy érdemes vásárlás után nyomkodni 1-2 órát és megismerkedni vele és nem 130-nál megpróbálni kitalálni, hogyan lehet lenémítani a hangnavigációt vagy éppen hogy lehet az útvonal mentén keresni.

A főmenüből könnyen elérhetjük a beállításokat, a térképet, az útvonalakat, illetve innen indíthatunk új keresést is. Üröm az örömben, hogy a GPS nem ajánlja fel automatikusan azt a várost, ahol éppen vagyunk, hanem minden esetben az utolsó beírt érték marad a város mezőben. A koca-GPS használóknak ez rossz hír, azoknak, akik minden út során bekapcsolják a segítőt, azoknak éppenséggel kényelmes is lehet. A keresésnél viszont az automata kiegészítés legalább jól működik, akkor is ha alapból nem qwerty, hanem abcd billentyűzet van.

Azt nem tudjuk, hogy pontosan milyen processzor dolgozik az eszközben, de a tervezés viszonylag gyors, ami hosszabb útvonalaknál az iGO-nak is köszönhető, ugyanis olyankor nem elemez minden lehetőséget, régiók közt csak a főutakra koncentrál. Az újratervezés észrevétlen, elmarad a régi vicc, s ha letérünk valamilyen nem tervezett irányba, akkor a GPS udvariasan alkalmazkodik. Továbbra is igaz persze, hogy erőteljesen ragaszkodik a program a megtervezett útvonalhoz és inkább visz vissza az ötödik újratervezés után is a Hungária körútra, ha ott 70 a megengedett sebesség minthogy “felfogná”, hogy valamiért mi Zuglón keresztül akarunk menni.

Csak bután navigál, városi tervezésben nem versenyképes

A TMC ugyan működik a készülékben, viszont élő forgalmi információkhoz nem képes hozzájutni, sőt az időszaki tervezés sem része a kipróbált modellnek, azaz nem képes megkülönböztetni, hogy nyáron hétvégén éjjel vagy szeptemberben hétfő reggel szeretnénk utazni, s nem fogja elkerülni a dugókat. Ehhez a funkcióhoz a Beckertől az Active Talk helyett az Active Traffic nevű modellt kell választani, viszont még ez sem tud valós forgalmi adatokat használni, csak a gyártó szerveréről a frissítésekkel együtt töltött korábbi információkat. Pedig az új iGO, legalábbis iPhone-on képes erre. Pontosan itt jön elő az okostelefonok előnye, hiszen ott alapértelmezett az élő adatkapcsolat, míg a PNA-k esetében vagy egy szolgáltatói megállapodás szükséges, vagy abba a bonyolult kompromisszumba kell hajtani a felhasználót, hogy maga gondoskodjon az internetellátásról.

Annak ellenére, hogy online forrásokból nem táplálkozhatunk, az újonnan vásárolt Becker készüléket érdemes frissíteni, legalábbis, ami a térképeket illeti. Az első beüzemeléstől számított 45 napig mindenképp ingyenesen frissíthetünk a legújabb térképekre, amit érdemes elvégezni, mert még a tesztre kapott egység is elavult, 2010 második negyedéves térképekkel érkezett valamilyen okból. Viszont érdekes módon a sebességkorlátok adatbázisa precíz, minden esetben ott és akkor váltott, amikor az autóval elhaladtunk a korlátozó vagy a feloldó tábla mellett.

Habár minden induláskor figyelmeztet a program, hogy a kresz-táblák és a sebességkorlátok nem mindig pontosak, a tapasztalatok szerint semmi gond nem volt velük. Sőt, a tervezés is a legtöbb esetben logikus és a rövid teszt alatt nem találkoztunk elképesztő félrenavigálással, félretervezéssel. Sőt, igen pozitív, hogy ha alternatív útvonalat kérünk, akkor tényleg alternatívákat nyújt a program és nem a legrövidebb, leggyorsabb és egyéb opciók szerinti tervezés variációit. Budapesten vagy bármilyen városban jól látható, hogy képes a program variálni körülbelül 10 százalék távolság és idő eltéréssel több lehetőség közül. Ismerve a várost kiválaszthatjuk, hogy merre nem szeretnék épp akkor menni, illetve manuálisan kitilthatunk utakat a tervezésből.

Helyén van minden

Ha már úton vagyunk, akkor a szokásos ál-3D nézetben követhetjük, hogy merre járunk épp. A térképre klikkelve megkapjuk a teljes út nézetet, ahol zoomolhatunk, mozoghatunk is, igaz az okostelefonok felületeihez képest ez kissé esetlennek tűnik már. A jobb alsó sarokban a gyorsmenü, a bal felsőben az utazással kapcsolatos információk vannak. Bal oldalon középen az instrukciók, alul pedig a hangerő-szabályozás ikonja, alatta pedig a közelgő hely vagy út neve, jobb felül pedig az aktuális sebességkorlát. Ezeken nem is nagyon tudunk változtatni, az extra infókat éppenséggel bezárhatjuk, vagy a térkép helyett előhívatjuk az utazás adatait listázó menüt, de átállítani, variálni semmit nem tudunk. Pár nap használat után viszont az az érzése lehet a felhasználónak, hogy nem is akar semmit változtatni, hisz minden tökéletes, vagy tökéletesen megszokható helyen van.

Még a telefon-kihangosítás is könnyen értelmezhető, s néhány kattintás után már szívja is át a telefonkönyvet bármilyen régi vagy új telefonról a Becker, ami Bluetooth-on keresztül felkínálja ezt a lehetőséget. Igaz valamiért bejövő hívásoknál nem jelezte ki a nevet, csak a számot, de ha hívni szeretnénk valakit, akkor a navigációs városkereső mezőhöz hasonló bevitellel néhány klikk után megy is a hívás. A hangerővel sem volt gond, ha nem bömböl a zene vagy ha nem éppen üveghangon húzatjuk az autót, akkor kellemesen lehet hallani extra mikrofon vagy hangszóró nélkül is a beszélgetőpartnert.

Nem táncol, nem zenél

A képi navigációnál fontos, hogy rápillantva egyből tudjuk, hogy mi történik, ebben segítenek a jól látható, de a kijelzőt nem ellepő nyilak, az animált autópálya-kereszteződések, a kék és zöld táblák kicsinyített másai, illetve a könnyen érthető manőver-ikonok. Zavaró extrák nincsenek szerencsére, a térkép itt nem videojáték akar lenni, hanem térkép tényleg. Találunk persze útikönyv-szerű alkalmazást, talán ez a kötelező sallang. A POI-adatbázis viszont itt jól működik, gyors, részletes és Magyarország tekintetében frissnek is tűnik. Kereshetünk adott hely körül, a célállomásnál, illetve ma már alap, hogy az útvonal mentén is.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A hangnavigáció pedig jól párosul ehhez az informatív világhoz, s Moha bá és Andrea megszokott hangja mellett itt is feltűnik Eszter, aki még az utcaneveket is fel tudja olvasni. A korábbi hangmintákkal működő megoldás mellett szerencsére itt is találkozunk a TTS hangokkal, sőt. lehet csak érzéki csalódás, de a korábbi verziókhoz képest sokkal simább, kevésbé gépies és jobb a kiejtés. Az utcanevekkel már szinte semmi probléma nincs, sőt a picit robotos hang egész barátságos már. Az egyetlen probléma az, hogy néhány helyen maga a felolvasandó szöveg furcsa, természetellenes vagy épp hiányos. Ezzel lehet együtt élni, csak kár, hogy ilyen apróságon csúszik el ez a rész.

Ha nagyon ragaszkodsz a PNA-hoz

Mindent egybevetve azonban a Becker egy kiváló PNA terméket alkotott ezzel a sorozattal, és ez ég akkor is igaz, ha a PNA már egy idejét múlt termékkategória. Az okostelefonok biztosan elsöprik ennek a piacnak a legnagyobb részét, viszont a maradék vásárlói réteg éppen ilyen kiforrott megoldásokat keres. A Becker Active sorozat kívülről is szép, a tokozás strapabíró, a tartója egyszerű és napi használatra is alkalmas, a szoftvert ismerjük és ezzel az egyedi felülettel is szeretjük. A fent sorolt néhány apróságon túl komoly meglepetéseket viszont ne várjunk tőle, nem táncol, nem zenél, cserébe a feladatait makulátlanul ellátja.

Gyakori kocsikázóknak vagy könnyen eltévedőknek ajánlott, talán még akkor is, ha egyébként egy okostelefon is van már a színen. Igaz az 50 ezer forintos ár még a teljes, 43 országos Európa térkép mellett is kicsit borsos, emiatt maximum ajándékba jó kapni, figyelembe véve, hogy mennyiért kapunk egy vállalható okostelefonos navigációs szoftvert.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról