Kipróbáltuk: Nav N Go iGO Primo
Hosszas várakozás után érkezett meg a HWSW szerkesztőségébe a Nav N Go legújabb terméke, a prémium kategóriásnak hívott iGO Primo. A tavalyi lebutított Amigo után igazi felüdülés volt ismét egy mindent tudó navigációs szoftverrel utazgatni. Emellett viszont az Amigo eleganciája is megmaradt.
Azt hihetnénk, hogy megállt a fejlődés a navigációs szoftverek piacán, pedig ellenkezőleg, most kezd csak igazán gyorsulni. Éveken keresztül az volt az újdonságok gerince, hogy mennyire néz ki jól a kijelzőn felrajzolt térkép, megjelent a 3D, a szinteltolás, a domborzat, a 3D-s épületek, nevezetességek, a nyilacska helyett már autómodelleket váltogathatunk, saját ízlésünk szerint színezhettük a térképet, sőt, a Google Maps Navigation arra is képes, hogy a térkép helyett Google Earth nézetben navigáljunk, s a műholdképekre kerüljenek fel a vonalak, nyilak. A valóság azonban az, hogy a csicsa helyett sokkal inkább van szükségünk navigálás közben az értesítések, jelzések precizitására, a forgalmi helyzetek pontosabb ismeretére, illetve a testre szabhatóságra.
A paradigmaváltásra szükség is van, hiszen az eseti navigálást a PNA piac teljesen el fogja veszíteni, az okostelefonokra telepített szoftverek veszik át az uralmat. Az egyetlen terület, ahol a célkészülékek fontosak lesznek, az a rendszeres, professzionális felhasználás, ahhoz pedig az egyszerű mobilos szoftverek vagy az Amigo édeskevés, legyen szó taxiról, szállítóról, sofőrről, futárról, vagy akár kamionosról. Nem véletlen az sem, hogy szinte minden gyártó egyre jobban ráfekszik a térképek fejlesztésére, hogy a nagy méretű járművek számára is releváns navigációt legyenek képesek szolgáltatni.
Teljesen átgondolt és logikus menük
A teljesen profi igényekhez képest még a Primo sem tökéletes, viszont ezt már könnyen el tudjuk képzelni beépített navigációként, vagy autós PC-re telepítve. Magát a programot elindítva az Amigóhoz hasonló indulóképernyőt kapunk. Egy kis ablakban a térkép látszik, jobboldalt pedig a keresés, útvonalkezelés és az egyebek menüpontokat kapjuk. A keresés átlátható, egyszerű, nem okoz problémát a laikusoknak sem, még azt is el tudjuk képzelni, hogy ha valaki életében nem látott ilyen eszközt, az is képes végigmenni a lépéseken. A menüben böngészhetünk az előzmények között, az utolsó két cím látszik is közvetlenül, illetve a szokásos módon választhatunk címkeresés, POI-k/Hasznos helyek, térképes keresés és a korábban általunk elmentett kedvencek között.
A felépítés minden esetben logikus, könnyen használható. A címkeresésnél a szoftver automatikusan kitölti az ország és város mezőket aktuális pozíciónk alapján és nem erőszakoskodik akkor sem, ha utcát, házszámot nem akarunk megadni. A térképeskereső is korrekt, sőt, ha megtaláltunk, kiválasztottunk egy címet vagy koordinátát, akkor azonnal kereshetünk a POI adatbázisból a környékén. Ha már van megkezdett útvonal, akkor azt is megkérdezi a Primo, hogy az új cím egy új útvonal legyen, esetleg köztes célpont, vagy "végső állomás". Az Amigóból nagyon hiányzott a több pontos útvonal lehetősége, ezt szerencsére itt visszakaptuk, sőt, javult is az útvonalkezelés.
Külön menüben bogarászhatjuk a meglévő utat, térképes áttekintésben nézhetjük meg, merre gondolt menni az iGO, innen indítható a szimuláció, kérhető alternatív útvonal, listázható ki a kirándulás manőverenként, vagy itt lehet átállítani az útvonal-preferenciákat, például a kompok, földutak vagy fizetős utak engedélyezését vagy a tervezés típusát (gyors, rövid, optimális, stb.). Szerencsére ezek a lehetőségek nincsenek elrejtve, de nem is terhelik a navigációhoz feltétlen szükséges menüket sem.
Bármi beállítható
Az új iGO a figyelmeztetések területén is jóval több konfigurációs lehetőséget kínál. Be lehet állítani, hogy a manőverek, kereszteződések előtt hány méterrel jelezzen, s hogy az egyes eseményekhez legyen-e hangos figyelmeztetés vagy csak vizuális, esetleg egyik sem. Az útjelző táblák mellett a vasúti átkelőkre, iskolákra, de akár a lakott terület kezdetére is fel tudja hívni a vezető figyelmét a Primo, sőt jelzi, ha veszélyesnek ítélt útszakaszhoz érünk. Ehhez persze szükséges, hogy a térkép adatbázisa is tartalmazza ezeket az adatokat.
A térképnézet sem lett bonyolult, kikapcsolva a 3D épületeket és az egyéb felesleges csicsát egy teljesen jól használható felületet kapunk, hasonlóan az eddig megszokotthoz. Jobbra alul az utazással kapcsolatos általunk kiválasztott adatok jelennek meg, ez lehet a sebesség, sebességkorlát, hátralévő idő vagy távolság, magasság és egyéb értékek. Ha éppen zavaró a három doboz, akkor egy kattintással összecsukható a panel. Természetesen külön be lehet állítani, hogy mit mutasson navigálás és mit szabad vezetés alatt.
Ha éppen nincs útvonal beállítva, akkor fent középen a házszámokat és a tájolás irányát mutatja a program, ha pedig navigálunk, akkor a következő manőverben érintett utca nevét fent, a bal sarokban a manőver ikonját, alatta pedig az azt követő akciót. A térképen a jól megszokott módon látszik a tervezett nyomvonalunk, illetve a manőverek esetén feltűnő színnel és nyilakkal, hogy mit kellene csinálnunk. Sokszor éri a vád a navigációkat, hogy annyi nyíl van a térképnézetben, hogy a sofőr rápillantva azt sem tudja, hogy mit nézzen. Itt nem estek túlzásba a fejlesztők, sosem volt átláthatatlan a helyzet, az intelligens nagyítás pedig működik továbbra is.
Hol járunk épp?
Ötletes újítás, hogy bekapcsolható a bal oldalon egy folyamatsáv, amin látjuk, hogy az egész utazásnak mekkora részén vagyunk túl. Ez főleg hosszabb kirándulásoknál jöhet jól, egy pillanat alatt átgondolhatjuk, hogy mikor érdemes megállni egy pihenőre. Persze látszanak a köztes útpontok, igaz mindegyik csak egy pici téglalapként, az a luxus nem adatott meg, hogy ha egy POI-t illesztünk be, akkor annak az ikonja jelenjen meg, például benzinkút vagy étterem esetén. Ha tervezéskor új pontot adunk az úthoz, akkor elegendő azt kiválasztani, s ha nem nyúlunk bele, akkor 10 másodperc után elindul a navigáció. Ez apróságnak tűnik, de vezetés közben, főleg városban minden figyelemelvonás számít és így eggyel kevesebbszer kell odanézni a képernyőre.
A könnyű kezeléshez elengedhetetlen volt a gyorsmenü megtartása, ami immár nem az egyik infódoboz alá van elrejtve, hanem a jobb felső sarokban egy szép kék ikont kapott. Ezt megnyomva egy testre szabható menüt kapunk, ahová 20 funkció közül válogathatjuk a számunkra legfontosabb nyolcat. Itt találjuk a fő hangerő-szabályozót is. Ha beléptünk a menübe, de nem csinálunk semmit, akkor a Primo pár másodperc után visszadob a térképre.
A szoftver támogatja a TMC-t, bár tudjuk, hogy ez Magyarországon épp csak hogy működik, s az esetek nagy részében fals, pontatlan és csak részleges információt szolgáltat. Megjelent viszont egy Intelligens útvonalak menüpont, ami feltételezhetően egy korábbi sebességindexes adatbázis alapján próbál nem a legnagyobb dugókba bevinni minket. A pontos működésére nem sikerült fényt deríteni, s a teszt alatt kikapcsolva vagy bekapcsolva sem mutatott túlzottan különböző megoldásokat, de lehet hogy ez csak a korlátozott minta miatt tűnt így. Amennyiben ez hasonló a TomTom IQRoutes funkciójához, akkor nagyon hasznos, de nincs tudomásunk arról, hogy az iGO is visszatöltené a felhasználók nyomvonalait egy központi adatbázisba.
Utcanevek, felolvasva, magyarul!
A régi iGO-t használók számára a fentiek biztosan mind kellemesen hangzanak, de a legnagyobb dobás még hátra van. Végre készült magyar nyelvű TTS-hang, az iGO Primo képes magyar nyelven is utcanév-felolvasásra. Az Eszter TTS talán a legnagyobb dobása a programnak, hiszen a manővereknél nem csak azt jelzi a program, hogy mikor mit csináljunk, hanem megmondja, hogy melyik utcába kell befordulni, vagy az országúti tábláknál melyik jelzést kell követni. Eszter kevésbé természetes mint Bori vagy Andrea volt, hiszen nem felvett hangmintákról van szó, hanem egy teljes egészében szintetikus felolvasó algoritmusról. Néha érződik rajta hogy "robot", de egyáltalán nem zavaró.
Az utasításokat szövegfájlokból olvassa fel Esztera, a barkácsoló kedvű felhasználók pedig kutakodhatnak kicsit az iGO fájljai között, s átírhatják a szövegeket, sőt, némi trükközéssel akár arra is rávehetik a Primót, hogy a figyelmeztető táblákat se csak csipogással, hanem beszéddel jelezze. Erről egy későbbi anyagban részletes leírást közlünk, a lényeg egyelőre, hogy ez is lehetséges. Ha valaki mégis ragaszkodik a régi hangokhoz, akkor választhatja még Moha bá, Bori vagy Gábor hangját, Andrea viszont végleg elbúcsúzott, bár visszamásolva a korábbi kópiákról feltételezhetően működik itt is.
Budapest-Belgium 11 másodperc
Az útvonaltervező algoritmus is fejlődött. Ha hosszú útvonalat terveztetünk a programmal, akkor sem kezd el több százezer utcácskát átgondolni, hanem a nagy főutak mentén gondolkodik csak és a célpont közelében végzi csak el a részletes tervezést. Emlékezhetünk arra, hogy ezer kilométernél hosszabb útvonal tervezése akár 1-2 percig is elterhatott az iGO-nak, és ha valahol letértünk az útvonalról, akkor ez minden alkalommal elölről kezdődött.
Budapestről, az 1400 km-re lévő belgiumi Gent városába 11 másodperc alatt tervezte meg az utat a Primo, majd a nyomvonalat már megadva még 10-20 másodpercig csiszolta, de már csak a háttérben, a fő csapásirány már összeállt és használható is volt. Összehasonlításképp Zuglóból a Moszkva térre 6 másodperc a tervezés ideje, ami szintén korrektnek mondható, s az újratervezések esetén is nagyon gyorsan reagál a szoftver, végre el lehet felejteni az elrontott manőverek utáni félreállást, várakozást.
A külső menüben találunk egyébként a navigálással csak indirekt módon összefüggő funkciókat, mint ruhaméret váltót vagy MP3-lejátszót, amik feleslegesnek tűnnek. Érdekes azonban az útvonaladatok összesítője, az üzemanyagfogyasztás-kalkulátor és az országinfó lehet. Utóbbival gyorsan ellenőrizhetjük, hogy egy adott helyen milyen alapvető közlekedési szabályok vannak életben, milyen sebességkorlátozások az irányadók, milyen előírások vonatkoznak a fényszóró használatára, vagy hogy mennyi az alkoholszint toleranciája.
Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mégsem vagyunk teljesen megelégedve
Összességében az iGO Primo tényleg egy extra, prémium kategóriás navigációs szoftver. Nagyon sokat tud de ezt nem bonyolultan adja elő, hanem jól értelmezhető, átlátható menükkel, funkciókkal, kezeléssel. A működést befolyásoló fejlesztések is jól sikerültek, az egyetlen, s egyelőre ledolgozhatatlannak tűnő hátrány viszont megmaradt. Az összes offline navigáció szenved a POI adatbázis gyengeségétől., vagy elavult, vagy hiányos vagy pontatlan, de mindenképp sok baj van velük. A Google Maps-hez szokott felhasználó sírva fakad, ha átnézi, hogy a POI-adatbázis mit tud. Benzinkutakhoz, ATM-ekhez még talán jó, de a nyaralást nem itt érdemes megtervezni. Lehet persze feltölteni külső forrásból POI-készleteket, de 2010-ben elvárnánk, hogy a Nav N Go-nak legyen erre egy korrekt megoldása.
Szintén az offline működésből adódik, hogy a térképfrissítések továbbra is csak negyedévente érkeznek, ami nagyon hosszú idő. A TomTom ebből a szempontból fényévekkel előrébb jár, a Live szolgáltatással együtt nem csak a térkép naprakész, hanem a valós idejű forgalmi adatok is segítik a vezetőket. Az iGO Primo szoftvere, kezelőfelülete szuper, az imént sorolt hiányosságok miatt viszont még mindig nem mondható professzionálisnak. A teszt alatt nem tapasztaltunk térképhibákat, de ez nem jelenti azt hogy nincsenek, bár tudható, hogy továbbra is a Top Map a legpontosabb Magyarországon, így ha valaki nem akar meglepetéseket, akkor nyugodtan válassza ezt.
Az örök utazó társa
Egyelőre nagyon kevés eszközön (néhány Becker és Navon készülék) elérhető a program, a választás nem jelent válogatást is egyben. Reméljük, hogy hamarosan megjelennek további verziók, gondolva itt akár a PDA/Windows Mobile, illetve az iPhone és az Android átiratra is. A Navon N480 PNA-ért és Kelet-Európa térképért 36 ezer forintot kell fizetni, teljes Európa változatban 48 ezret, ha pedig a kifejezetten kamionok és teherautók számára készült verzióra van szükség, ami tartalmazza a súly és egyéb korlátozások adatbázisát is, akkor a 43 országos Európa + Oroszország verzió már 64 ezer forintba kerül. A jobb képességű Becker Traffic Assist Z217-en 99 ezer forint a Primo.
A programot mindenképp ajánljuk azoknak, akik tényleg sokat vezetnek idegen tájakon, s szükségük van egy megbízható, jól konfigurálható programra. Akik csak eseti jelleggel utazgatnak, azoknak túl sok előnyt nem adna a program, régebbi iGO-t lecserélni pár kirándulás miatt nem érdemes, a teljesen ad hoc vándorok pedig ma már mobiltelefonon is kaphatnak ingyen jó navigációs eszközöket.