Kipróbáltuk: Nav N Go iGO 8.3
Már 10 hónapja használhatják az utazók a Nav N Go iGO 8 navigációs szoftvert, mely háromdimenziós domborzattal, szintezett utakkal és épületmodellekkel kápráztatta el a vásárlókat. Az azóta eltelt egy évben a szoftver magyarországi TMC-támogatást kapott, bemutatkozott a szoftver- és térképfrissítéseket végző Naviextras portál, most pedig egy komolyabb mérföldkőnek számító új kiadás érkezik.
[HWSW] Már 10 hónapja használhatják az utazók a Nav N Go iGO 8 navigációs szoftvert, mely háromdimenziós domborzattal, szintezett utakkal és épületmodellekkel kápráztatta el a vásárlókat. Az azóta eltelt egy évben a szoftver magyarországi TMC-támogatást kapott, bemutatkozott a szoftver- és térképfrissítéseket végző Naviextras portál, most pedig egy komolyabb mérföldkőnek számító új kiadás érkezik.
Release 3
Márciusban a Nav N Go egy újabb lépéssel tolja előrébb az iGO 8-at, mégpedig a \"Release 3\", azaz a 8.3-as verzió bemutatásával. A PDA-khoz szánt szoftverváltozat jelenleg már kész van és csupán a gyártás ritmusának kérdése, hogy hol mikor kerül boltokba. A szoftver új funkciókkal már nem fog bővülni, esetleg a támogatott készülékek listája hízhat majd tovább -- tudtuk meg Szendőfi Borbálától, a Nav N Go PR-asszisztensétől.
Az iGO 8.3 nem feltétlenül lesz újdonság mindenki számára, hiszen több PNA-gyártó már az elmúlt hónapokban is ezt telepítette készülékeire. A Nav N Go szerint a közelmúltban a legtöbb OEM-partner már az R3-as verzóra kötött szerződést, bár akadt olyan cég is, ami a korábbi verziót kérte. Arról hivatalos tájékoztatás nincs, hogy mely gyártók tértek már át a frissítésre, mely gyártók élnek majd a már eladott készülékeken való frissítés lehetőségével, ezt ugyanis üzleti titokként kezelik.
Nyílzápor
A PNA-kon nem újdonság
Az viszont biztos, hogy a Magyarroszágon népszerű márkák közül az IconX, Dreimgo és Navon készülékek már ezzel a változattal érkeznek. Ezt ellenőrizni a szoftver súgó részében a verziószám megtekintésével lehet (8.0.x - 8.3.x) legegyszerűbben. A PNA-k frissítésével kapcsolatban minden esetben a forgalmazó az illetékes, illetve amennyiben a Nav N Go-val kötött szerződés megköttetett, akkor a nemrég bemutatott hivatalos weboldalon, a Naviextras.com-on keresztül tájékozódhatnak és tölthetik le az új verziókat a vevők.
A PDA-tulajdonosok viszont biztosan csak márciustól térhetnek át a Release 3 változatra, bár információink szerint egyes dobozos szállítmányokban már ez a változat található meg eleve. Persze ez csak pillanatnyi előnyt jelent, hiszen a Naviextras-on keresztül a régi változtatot megvásárlók is azonnal fejleszthetnek.
A várva várt táblák
Most már senki ne vegyen 8.0-át
A legtöbb meglévő felhasználót bizonyára az a kérdés foglalkoztatja, hogyan alakul majd a PDA/okostelefon verzió frissítés lehetősége a korábbi 8.0-át birtoklók számára. \"Igen, lesznek ingyenes szoftverfrissítések. Jelenleg azon dolgozunk, hogy az R3-alapú szoftverekhez való térképfrissítések és extrák mielőbb elérhetőek legyenek Naviextras.com-on\" -- tudtuk meg a cégtől. \"Ezt követően kerülhet majd sor a szoftververzió-frissítések kiadására egyes támogatott Nav N Go iGO 8.0 alapú eszközökhöz és az SD kártyás Nav N Go iGO 8 szoftverhez. Az viszont előfordulhat, hogy néhány nagyobb verziófrissítés valóban fizetős lesz a jövőben\"
A megújuló térképformátum miatt a szoftver telepítésével egyidejűleg kell a térképeket is frissíteni, a már ismert módon a Naviextras.com webhelyen keresztül. A Top-Map által biztosított 12 Kelet-Európa térkép, beleértve Magyarországot is, továbbra is ingyenes marad, viszont a többi ország fájljaiért fizetni kell. Azok számára, akik Nyugat-Európában vagy más helyeken is barangolnának, de nem tudják lenyelni, hogy a nemrégiben megvásárolt szoftverükhöz újra térképeket kell venni, megnyugtató, hogy az R1 verzió továbbra is kap támogatást és azok térképei is elérhetőek maradnak. Igaz hozzá kell tenni, hogy az újabb nem Top-Map térképekért ott is ugyanúgy fizetni kell, mint ahogyan eddig is, tehát legkésőbb akkor érdemes átállni a 8.3-ra, ha a fontos célország térképei érdemben változtak.
Kifestőkönyv
A Nav N Go jóvoltából a HWSW elsőként tesztelhette az iGO 8.3 PDA-változatát, ami felhasználói szemmel nem tartalmaz egetrengető újdonságokat, mégis számos érdekességre érdemes felhívni a figyelmet. Az első fontos pont, hogy végre a klasszikus PDA-k mellett az okostelefonok is nagyobb figyelmet kaptak: számos olyan készülék, melyet eddig csak különböző trükkökkel lehetett rábírni arra, hogy futtassa a magyar fejlesztésű navigációs szoftvert, most bekerült a hivatalosan is támogatottak közé.
Az okostelefonoké a jövő
Az ígéreteknek megfelelően új felbontások is natív támogatást élveznek, mint az Xperia X1 által is használt 800x480 pixeles WVGA. Korábban kézzel kellett létrehozni egy ilyen felbontású profilt, illetve a konfigurációs fájlban rávenni a szoftvert, hogy ezzel próbáljon meg futni. Most viszont az X1 mellett például a Samsung Omnia, a legtöbb HTC-telefon, illetve a PDA-piacon az újabb ASUS-, HP-, Fujitsu-termékeket is kezeli a program. Sőt, a legtöbb olyan Windows Mobile-t futtató okostelefon vagy PDA, mely 240x240, 320x240, 400x240, 320x320, 640x400, 640x480 vagy 800x480 felbontást használ, külön beavatkozás nélkül képes futtatni az iGO 8.3-at. A megjelenéssel egyidőben frissül a támogatott készülékek listája is, melyen több mint 50 készülék szerepel majd.
2D-ben is forog a térkép
A korábbinál több támogatott felbontásnak nyilván sokan örülnek, miközben a másik belbecset javító fejlesztés, az új térképformátum felett sok kérdőjel lebeg. Praktikus oldalról nézve a mostantól használt adatbázis legjobban felismerhető előnye, hogy más rendszerben kezeli az utcákat, így lehetővé válik a hosszú utcák szegmentálása, például adott kerületen belül lehet keresni az utcarészleten belül. Magyarországon ez nem feltétlenül jelent óriási változást, mert bár Budapesten az Üllői, a Kerepesi vagy a Thököly út lehet, hogy több kerületen át tart, de valójában ez nem jellemző probléma.
Globális szempontok
Ugyanakkor a nemzetközi piacokat egyre jobban szem előtt tartó Nav N Go számára az Egyesült Államokra is oda kell figyelni, ahol a metropoliszokon belüli navigációt nagyon is segítheti az új rendszer. Az utcaszakaszok elkülönítése mellett például már támogathatóak a nagyvárosi körzetek, az alfanumerikus házszámok és az európaitól eltérő címrendszerek. Nálunk ez legfeljebb az \"1/a, 1/b\" típusú számozásnál jön jól, de az USA-ban teljesen megszokott a betűs házszám, (pl.:30W221), illetve Japánban is gondban lett volna eddig a kereső, mert ott nem használnak utcaneveket.
Kérdések záporával árasztottuk el a céget azzal kapcsolatban, hogy miért volt szükség az új térképformátumra és mi is az pontosan, de magyarázatként mindössze a fent leírtakat kaptuk. Az útvonaltervezés ezzel szemben nem változott semmit, a két verziót összehasonlítva ezt a tesztek is megerősítették. Különböző rövid, hosszú, városi és országúti távlatokban is ugyanazokat az útvonalakat ajánlotta fel az iGO 8.3 és a 8.0, bár magával az algoritmussal eddig sem voltak gondok -- valójában épp a térképek korlátozott információi vezettek vicces vagy kellemetlen szituációkhoz egyes helyeken.
Jól látszik
Vizuális ingerek
Az átlagos felhasználó számára a navigálás és a térkép megjelenítése jelentik majd a szembetűnő változást. Az egyik legfontosabb újdonság az autópályákon és főutakon az útjelző táblák megjelenése. Elméletileg minden esetben a kijelzőn is láthatóak lesznek a manőverek előtt ugyanazok a jelzések, feliratok, városnevek és nyilak, melyeket az utak fölé szokás elhelyezni, magabiztosabbá téve ezzel a vezetőt. A funkción nincs túl sokminden magyaráznivaló, az viszont biztos, hogy utazás közben, főleg külföldön (például Németország vagy Olaszország autópálya-labirintusaiban) hasznos segítség.
Szintén a navigálást segíti, de már a városi környezetben, az utak és utcanevek átalakított megjelenése. Korábban a szoftver igyekezett minden utcanevet kiírni, ami zavarossá tette a képet, főleg, hogy az utak csak méretük alapján lettek megkülönböztetve színekkel. Ezentúl az útvonaltól függően dinamikusan változik, hogy mely utcanevek lesznek kiírva, a fontosabb utak pedig külön színezést kapnak (a felirat és a nyomvonal is), hogy egy szempillantás alatt azonosíthatóak legyenek kanyarokon és kereszteződéseken át is.
Egyszerű a szemnek
A bonyolultabb városi manőverek megértéséhez (a következő lehetőségnél fordulj balra, majd fordulj jobbra, menj 50 métert és fordulj jobbra) egy külön jelzést vezettek be a fejlesztők, ami a hamarosan esedékes manővereket a térképen is ábrázolja 2D illetve 3D módban is -- a nem merőleges kereszteződéseknél ez sokat segít idegen terepen. A 2D nézetet preferálók pedig annak fognak örülni, hogy ebben a módban is van lehetőség a nyíl folyamatosan észak felé tájolásának, azaz itt is választható, hogy a térkép forogjon és ne a járművet jelképező nyíl.
Nem nagy durranás
A Nav N Go iGO 8.3 a tavaly megjelent szoftvernek az első komolyabb átalakítása, a felhasználók közül sokan mégis úgy érezhetik, hogy a térképformátum miatt kialakult mizéria miatt több hátrányt jelent, mint amennyi előnyt az autópályatáblák vagy a színes utcák adnak. Feltehetőleg ha a térképformátum nem változott volna, akkor nem is lenne nagy jelentőséggel bíró fordulat az egész, néhány nap próbálkozás után sem sikerült komoly különbséget feltárni a két verzió között. Az új jelzések hasznosak, de nem kritikusak, így azoknak a vevőknek, akiket negatívan érintene a frissítés, azok számára nem javasoljuk a 8.3 telepítését, az új beszállók számára pedig adott a helyzet.
Véleménye van?