:

Szerző: Vörös Péter

2001. június 18. 01:36

Az Oracle ma jelenti be negyedik negyedéves eredményeit, nem várható különösebb meglepetés

A világ második legnagyobb szoftvergyártója, az Oracle ma teszi közzé kulcsfontosságú negyedik negyedéves eredményeit. Az elemzők várakozásai szerint a nyereség az előző év hasonló időszakához képest részvényenként 2 centtel lesz alacsonyabb, ami figyelembe véve a gazdasági környezetet nem is lenne rossz, hiszen egy évvel ezelőtt a .com fellendülés tetején ért el részvényenként 16 centes nyereséget a cég.

Bob Austrian, a Banc of America egyik elemzőjének véleménye általánosnak és logikusnak vehető: "mivel a cég nem tett közzé profitfigyelmeztetést, így úgy véljük, hogy az előzetes várakozásoknak megfelelően teljesít az Oracle".

Az már kevésbé világos, vajon mit hoz a jövő a cég szempontjából. Austrian szerint az Oracle számára a nehéz idők elmúltak és az ipar felfelé indul, főként az amerikai piacon.

Betsy Burton, a Gartner alelnöke, aki az adatbázis piac megfigyelésével foglalkozik a piackutató cégnél, más véleményen van. Burton szerint az üzleti adatbázis kiadások viszonylag jól alakulnak, de a naptári év egészét nézve csökkenés tapasztalható 2001-ben. Az Oracle-t ez különösen erősen érinti, mivel a 2000-es bevétel 75%-át az adatbázis termékek adták.

Melissa Eisenstat, a CIBC World Markets egyik elemzője megjegyezte, hogy a cég úgy tudta ellensúlyozni a gazdasági ill. a versenytársak által okozott nehézségeket, hogy szigorú költségcsökkentési lépéseket léptetett érvénybe. Ezzel együtt Eisenstat úgy véli, hogy "bár a további költségmegtakarítás segíthet a forgalom csökkentés kiegyensúlyozásában, de nem teljes mértékben tudja kompenzálni azt, így a pénzügy 2002-es évben a korábban vártnál alacsonyabb eredmények várhatók".

Az adatbázis piacon jelentős kihívást jelent az immár Informix-szal kiegészült IBM valamint a Microsoft, amely várhatóan ma tesz közzé egy upgrade-et a cég SQL Server adatbázis szoftveréhez.

A pénzügyi és ipari elemzők általában meglehetősen optimisták az Oracle új, 9i adatbázis szoftverével kapcsolatban, amelyet a cég csütörtökön mutatott be. Az is egyértelműen helyes döntésnek tűnik, hogy az árszintet közelebb szállította le a cég az IBM és a Microsofthoz képest, ezzel ebből a szempontból is újra versenyképes a cég.

Az optimizmus azonban nem jelenti azt, hogy a 9i egyik napról a másik jelentősen növelni fogja a cég forgalmát. Egyöntetű az a vélemény, hogy legalább 6-12 hónapnak kell eltelni ahhoz, hogy az ügyfelek kipróbálják a 9i-t és úgy döntsenek, hogy éles üzemben is használják azt. Ez pedig azt jelenti, hogy a forgalomra egyhamar nem lesz drasztikus hatással a 9i.

Az Oracle e-üzleti szoftver (amelyet sokan a jövőbeni növekedés egyik kulcsfontosságú szereplőjének tekintenek) eladásai lassultak, mivel a nagyvállalatok jelentősen megváltoztatták IT kiadási költségvetésüket reagálva a globális gazdasági lassulásra.

a címlapról