:

Szerző: Vörös Péter

2001. június 15. 00:00

A kijelzők árának csökkenése jó hatással van a notebook eladásokra

[Bloomberg] A DisplaySearch piackutató cég felmérése szerint a PC ipar notebook ágazata továbbra is nő, mivel csökkennek a kijelző árak. A notebook PC-k részaránya a PC piacon 19,9%-ra nőtt a tavalyi 18,3%-hoz képest. Az idei első negyedévben a teljes notebook forgalom 11%-kal nőtt az előző év hasonló időszakához képest. A DisplaySearch úgy véli, hogy a következő négy évben a laptopok eladásai több, mint négyszer olyan gyorsan fognak nőni, mint az asztali PC-ké.

A növekedés elsősorban a tajvani laptopgyártókat segíti, mivel a világtermelés több, mint felét ők adják. A két legnagyobb tajvani beszállító, a Quanta és az Acer olyan vállalatok számára készít notebookokat, mint a Dell és a Compaq.

Bár a notebook-kijelzők egyre nagyobbak, az átlagos utcai árak (ASP - average street price) egyre csökkennek, az első negyedévben az ASP 71$-ral 277$-ra csökkent, és ez várhatóan így marad a harmadik negyedévig is, amikor az ASP 200$ alatt lesz, ugyanakkor a TFT-LCD kereslet kezd nőni, és meg fogja haladni a kínálatot.

A Samsung Electronics továbbra is a legnagyobb notebook-kijelző beszállító, az első negyedévben a piac 24,1%-ával. Az LG Philips LCD újra feljött a második helyre 14,7%-kal, míg a Hitachi a harmadik helyre esett vissza 13,2%-kal. A DisplaySearch szerint az IBM feljött a negyedik helyre, leszorítva a Toshibát.

A TFT LCD kijelzők gyártóit kedvezőtlenül érinti a globális gazdasági lassulás és a túlkínálat. A 10,4"-os ill. annál nagyobb notebook-kijelzők teljes forgalma az idén 6 milliárd $ lesz, szemben a tavalyi, csúcsnak számító 9,7 milliárd $-ral.

a címlapról