:

Szerző: Bodnár Ádám

2001. június 8. 16:00

A mobiltelefonokra és kézigépekre írt játékok a Nintendo Game Boy egyeduralmát veszélyeztetik?

[CNet] A Nintendo legújabb játékgépe, a tavasszal megjelent Game Boy Advance hétfőtől már az Egyesült Államokban is kapható lesz.

A játékgép elődeiből, az 1989-ben megjelent Game Boy-ból és a színes Game Boy Color-ból összesen 110 millió darabot adtak el. A Game Boy Advance még csak Japánban kapható, de a március 21-én kezdődött bolti forgalmazás első öt hetében már 1,6 millió gép talált gazdára.


A Nintendo Game Boy Advance

Tavaly a Game Boy készülékekből, kiegészítőkből és játékokból származó bevétel a globális videojátékpiac 23 százalékát tette ki. Nem kétséges, hogy 90 százalékos részesedésével a Nintendo uralja a hordozható játékgépek piacát.

Egy pár éven belül a helyzet azonabn gyökeresen megváltozhat. Az egyre erősebb hardverrel rendelkező mobiltelefonok és kézigépek hamarosan a Game Boy vetélytársaivá válhatnak és sokak szerint a Sony és a Microsoft is töri a fejét egy hordozható konzolon.

Már régóta hallani pletykákat a Sony hordozható játékgépéről, de a szórakoztatóelektronikai cég egyelőre semmi jelét nem adta, hogy be kívánna törni erre a piacra. Ha mégis szembe szeretne szállni a Nintendo egyeduralmával, ahhoz rengeteg pénzre lesz szüksége.

A másik lehetséges játékos a Microsoft, akitől sokan egy játékra kihegyezett Pocket PC-alapú masinát várnak. Mindenesetre a Sony és Microsoft képviselői nem kommentálták a felvetéseket.

A Game Boy látszatra csak a legfiatalabbak játéka. Azonban felmérések szerint a konzol tulajdonosainak 40 százaléka már elmúlt 18 éves. Ahogy a gyerekek felnőnek, sokkal valószínűbb, hogy mobiltelefont vagy PDA-t visznek magukkal és nem egy Game Boy-t. Több cég máris megkezdte a játékok fejlesztését ezekre az eszközökre.

A kaliforniai ZioSoft Palm OS és Pocket PC-alapú kéziszámítógépekre készít játékokat. A marketingigazgató Eric Young elmondta, hogy a cég játékaival egyáltalán nem a Game Boy-vásárló közönséget célozza meg. A ZioSoft azokat a 20-30 közötti PDA-tulajdonosokat szeretné elcsábítani, akik mindössze pár percre szeretnének "kikapcsolni", és nincs idejük hosszú kalandjátékokkal foglalkozni, inkább gyorsan lezavarnak egy 5-10 perces golfmeccset a ZioSoft által készített "Tiger Woods PGA Tour"-ral.

Young szerint azonban a korosztályok ilyen elkülönülése hamarosan nem lesz egyértelmű, és ha a színes kijelzővel ellátott kézigépek ára 200 dollár alá esik, a fiatalok is megvehetik a készülékeket és a Nintendo elveszti piaca egy részét.

Eric Goldberg az Unplugged Games elnöke hasonlóan látja a helyzetet a mobiltelefonok esetében. Ma a legtöbb mobiltulajdonos 25-34 éves, de ha megjelennek az első színes kijelzős olcsó telefonok, amelyekkel játszani is lehet, biztosan felkeltik a fiatalok érdeklődését.

A Game Boy játékok második legnagyobb kiadója, a THQ nemrég önálló részleget hozott létre mobiltelefonos játékok fejlesztésére. A cég vezérigazgatója Brian Farrell elmondta, hogy a THQ két külön piacnak tekinti a Game Boy és a mobiltelefonos játékokat, bár számos programjukat mindkét platformra megjelentetik majd.

A Nintendo azonban egyelőre nem tart a lehetséges vetélytársaktól. A cég képviselője szerint ha valaki elsősorban játszani akar, játékgépet fog vásárolni. "A mobiltelefonok és PDA-k nyilvánvalóan másra valók" - mondta George Harrison, a Nintendo amerikai részlegének marketing igazgatója.

A vállalat amerikai részlegének alelnöke, Peter Main szerint ha a játékok irányításáról van szó, egyértelmű a Game Boy fölénye. Bárhogy is próbálkoznak a hardvergyártók, egy mobiltelefon sosem simul úgy a kézbe, mint a Nintendo gép gombjai.

Az elemzők többséges szerint még korai lenne megjósolni, hogyan fejlődik majd a mobiltelefonokra és PDA-kra írt játékok piaca, de a Nintendonak egyelőre nincs oka az aggodalomra.

a címlapról