:

Szerző: Vörös Péter

2001. június 6. 07:57

Az Amazon az év végére várhatóan nyereséges lesz - paletta bővítés: PC bolt és üzleti könyvek

[CNET] Warren Jenson, az Amazon.com pénzügyi vezérigazgatója kedden kijelentette, hogy "nagyon bizakodó" azt illetően, hogy az online kiskereskedő óriáscég a negyedik negyedévben pro forma alapon nyereséges lesz. Elemzőknek adott nyilatkozatában Jenson elmondta, hogy a 2002-es pénzügyi évben végig nyereséges lesz pro forma alapon a cég. A pro forma nyereség nem tartalmaz bizonyos költségeket, mint például a cég 2 milliárd $-os adósságára eső kamatot valamint az akvizíciókkal kapcsolatos költségeket.

Bár az Amazon a legnagyobb online kiskereskedő, az elemzők és a befektetők megkérdőjelezik azt, hogy a cég öt év veszteségesség után már az idén nyereséget tudna felmutatni. Összefoglalva a cég pénzügyi teljesítményét az utóbbi időkben, Jenson elmondta, hogy a pro forma működési kiadások a forgalom százalékaként kifejezve az első negyedévben 33%-ra csökkentek az előző év hasonló időszakához képest, amikor ez a mutató 40% volt. Jenson szerint a bruttó haszonrés és a készlet forgási sebesség folyamatosan javulnak.

Jenson szerint a cég növekedési potenciálja igen nagy és nem csak az USA-ban, hanem a többi piacokon is, amelyek két évvel beindulásuk után a cég forgalmának 19%-át adják. Jenson úgy véli, hogy a cég még csak most kezdi el a világpiac meghódítását.

Az Amazon.com azt tervezi, hogy PC áruházat és üzleti könyvesboltot is adnak a cég palettájához az év végéig, mindez szintén része a nyereségesség elérési tervnek, jelentette be kedden a cég. A múltban a hasonló lépések (ti. a jelentős mértékű eltávolodás az alaptevékenységtől) sokszor sikertelenek voltak és az új üzletágak veszteségesek voltak és csak alacsony bruttó haszonrést hoztak.

Azonban David Risher, az Amazon marketing és merchandising igazgatója úgy véli, hogy az új boltok részei annak az erőfeszítésnek, hogy a cég több terméket próbál eladni vevőinek és arra bátorítja az ügyfeleket, hogy minél gyakrabban látogassák az Amazon.com-ot.

Az üzleti könyv részleg forgalmát Risher 100-150 millió $-ra teszi az elkövetkező két év alatt, a PC bolt forgalmát illetően nem kívánt előrejelzésekbe bocsátkozni Risher. A könyvesbolt célpontja a vállalatok és az intézményes vevők, pl. iskolák. Természetesen a cég jelenleg is ad el termékeket ezeknek az ügyfeleknek, de nem erre specializált módon.

Risher szerint a PC bolt az Amazon fogyasztói elektronikai boltjához lesz csatolva és a kisvállalatoknak fog abban segíteni, hogy egy helyen vásárolhassanak meg mindent, amire e témában szükségük van. Risher nem beszélt arról, hogy van-e partnere a cégnek a PC bolttal kapcsolatban. A könyvekkel és videókkal ellentétben a PC-k igen hamar elértéktelenődnek, ezzel kapcsolatban Risher csak annyit mondott, hogy az Amazon úgy állítja fel a PC boltot, hogy minimalizálja a kockázatokat.

a címlapról