A Nokia lehetségesnek tartja a 40%-os részesedés elérését a globális mobiltelefon piacon
[CNET] A mobiltelefon gyártó óriás pénteken kijelentette, hogy nem túl hosszú távon lehetséges elérni a globális piac 40%-át, ez főleg attól függ, hogy a cég hogyan teljesít Dél-Koreában és Japánban - ezenkívül a fiatal vásárlók megnyerése is igen fontos lesz e cél elérése érdekében. Jorma Ollila, a cég elnök-vezérigazgatója pénteken elmondta, hogy a 40% elérése a Nokia hosszabb távú céljai közé tartozik, amelynek elérése egyre nagyobb mértékben függ az ázsiai régióban elért eredményektől, ugyanis az elemzők véleménye szerint az idén Ázsia átveszi Európától a legnagyobb mobiltelefon piac szerepét az eladott készülékek darabszáma alapján.
A finn cég a tavalyi év utolsó negyedévében elért 32%-os piaci részesedést az idei első negyedévben 37%-ra növelte, dacára az igencsak erős versenynek, a lassuló világgazdaságnak (különösen az USA-ban) és a telítődő európai piacnak. Olli-Pekka Kallasvuo, a cég pénzügyi vezérigazgatója áprilisban közölte, hogy a globális 40% elérése így már messze nem tűnik lehetetlen feladatnak. Ollila elmondta, hogy az iparban első helyen álló üzemi haszonrést a következő 2-5 évben sikerül fenntartani - az idei első negyedévben ez 20% volt.
A Nokia véleménye szerint a siker titka a következő: a telefon modellek helyes palettája; helyesen meghatározni azt, hogy mit és mikor kívánnak a fogyasztók; jelentős méretgazdaságosság; jól ismert márka - mindezek olyan időkben is erősen nyereségessé teszik a céget, amikor a versenytársak legnagyobb része veszteségesen gyártja a mobiltelefonokat. Pl. a második helyezett Motorola globális részesedése kb. 12%-ra csökkent, míg a jó ideje harmadik Ericsson az első negyedévben átadta helyét a Siemensnek.
Ollila szerint a siker legfontosabb kulcsa azonban a fiatal vevők megnyerése, mondván "ez a piac legfontosabb szegmense". Az értékesített mobiltelefonok 2/3-a olcsóbb készülék, amelyeket leggyakrabban fiatalok vásárolnak és ez az a terület, amelyre legjobban összpontosított a Nokia annak érdekében, hogy piaci részesedést nyerjenek és magasan tartsák a nyereségességet. A cég szerint ez a piaci szegmens lesz a legfontosabb a készülék lecserélési ciklus szempontjából, tehát akkor, amikor a mobiltelefon felhasználó új készüléket vásárol.
A mobiltelefon életciklus lerövidülése az egyik legfontosabb tényezője annak, hogy a Nokia képes növelni eladásait és profitját, mivel a telítődő piacokon az első mobiltelefon vásárlók száma csökken. Ollila szerint a fiatalok piaca hajtja lényegében a mobiltelefon életciklus lerövidítését. A 14-24 évesek kb. 50%-a cseréli le mobiltelefonját a vásárlástól számított 1 éven belül, míg a 45 éves vásárlóknak mindössze 19%-a tesz így.
Ollila elmondta, hogy Európában a mobiltelefon szolgáltatók alacsonyabb készülék támogatásai és Amerikában a bizonytalan gazdasági helyzet miatt a készülék lecserélési ciklus átmenetileg megnyúlt. A várakozások szerint azonban a készülék lecserélési piac az idei év második felében fel fog erősödni és jövőre tovább fog gyorsulni és ez lesz a mobiltelefon piac legfontosabb hajtóereje.