:

Szerző: Vörös Péter

2001. április 24. 00:34

Az első negyedévben a PC-eladások viszonylag jól alakultak Európában

Korábban a PC-forgalom szempontjából általában a többi régió mögött kullogott a vén kontinens, de az idei első negyedévben jól alakultak az eladások. A Context piackutató cég adatai szerint a PC-forgalom növekedése 7%-os volt az első negyedév előzetes adatai alapján. Ezzel szemben a Dataquest piackutató vállalat jelentése szerint az USA-ban az eladások 3,5%-kal voltak alacsonyabbak, mint az egy évvel korábbi hasonló időszakban.

Korábban a PC-forgalom szempontjából általában a többi régió mögött kullogott a vén kontinens, de az idei első negyedévben jól alakultak az eladások. A Context piackutató cég adatai szerint a PC-forgalom növekedése 7%-os volt az első negyedév előzetes adatai alapján. Ezzel szemben a Dataquest piackutató vállalat jelentése szerint az USA-ban az eladások 3,5%-kal voltak alacsonyabbak, mint az egy évvel korábbi hasonló időszakban.

Jeremy Davies, a Context egyik londoni elemzője szerint meglepő módon Európa lényegében alig érez valamit az Egyesült Államok gyengülő gazdaságából, a lassulás egyedüli oka az lehet, hogy egyesek pánikszerűen reagálnak a tengerentúli nehézségekre, egyébként az európai gazdaság alapvetően 'jó formában' van. Természetesen nézőpont kérdése az, hogy milyen jól szerepelt Európa: tavaly a 7%-os növekedés kiábrándító lett volna, most viszont bíztatónak nevezhető.

Az mindenesetre biztosnak látszik, hogy ezen a piacon a kétszámjegyű növekedési ütemeknek búcsút lehet mondani. Több piackutató vállalat véleménye is az, hogy max. magas egyszámjegyű növekedést lehet remélni az európai PC-eladások terén.

A Dataquest adatai szerint a nyugat-európai országok egy részében a korábban vártnál lassabban alakult a forgalomnövekedés üteme: Franciaországban, Németországban és Nagy-Britanniában egyaránt mérsékelt növekedés volt tapasztalható, ez is főként a professzionális piac erősödésének köszönhetően. A Dataquesthez hasonlóan a Context adatai is azt mutatják, hogy a fogyasztói PC-eladások növekedési üteme jelentősen lelassult.

A Context szerint az USA-hoz hasonlóan a fogyasztói PC-forgalom egyáltalán nem alakult jól, a vállalati asztali PC-eladások már jobban alakultak, és a kéziszámítógépek valamint a hordozható számítógépek forgalma remekül alakult. Előzetes adatok szerint a mobil termékek forgalma az első negyedévben 30%-kal nőtt Európában az egy évvel korábbi hasonló időszakához képest.

Az IDC is arról számolt be, hogy a fogyasztói piac a vártnál gyengébben alakult, ezzel szemben a vállalati PC piac sokkal jobban szerepelt.

Bár a globális PC-eladásokat tekintve a Dell átvette a vezetést a Compaqtól, a Context előzetes adatai alapján a Compaq továbbra is első helyen maradt Európában. Az adatok azért előzetesek, mert a Compaq csak hétfőn jelentette be a hivatalos eladási adatait az első negyedévre vonatkozóan. Az előzetes adatok szerint a Compaq piaci részesedése az egy évvel korábbi 14,8%-ról 13,1%-ra esett vissza. A Dell a harmadik helyről a második helyre jött fel, 10,6%-os részesedéssel, szemben a tavalyi 8,7%-kal. A Context előrejelzései szerint a Dell éves növekedése 34,3% lesz.

A Context szerint a Hewlett-Packard eredményei talán a legérdekesebbek, mivel a cég múlt hét szerdán profitfigyelmeztetést tett közzé, amelyben részben Európát okolták a gyengébb eredményekért - ezzel szemben a HP piaci részesedése a tavalyi 7,4%-ról 9,3%-ra emelkedett, az eladott PC-k száma alapján 39%-os növekedést produkált Európában a cég (mindezt olyan tavalyi első negyedév után, amikor a vállalat 34%-os növekedést produkált).

A Fujitsu Siemens a második helyről a negyedik helyre esett vissza, 9,2%-os piaci részesedéssel, szemben az egy évvel korábbi hasonló időszakban elért 11,2%-kal. A Fujitsu Siemens -8,7%-os növekedést produkált az első negyedévben.

Az ötödik helyen az IBM áll, amelynek piaci részesedése a tavalyi 6,5%-ról 6,1%-ra csökkent. A Context adatai szerint az IBM növekedési üteme 2,4% volt az első negyedévben.

A Sony európai PC-eladásai 50%-kal nőttek, de a cég egyre szorosabb versenyt folytat az Acerrel, amely itáliai első helyére építve kíván növekedni a többi európai országban is. Az NEC és a Toshiba egyaránt jelentősen visszaestek: 15,4% ill. 14,5%-kal. Az Apple európai forgalma 26%-kal csökkent, ennek ellenére a cég tartja nyolcadik helyét.

a címlapról