:

Szerző: Vörös Péter

2001. február 9. 07:48

A Merrill Lynch szerint a Microsoft jövője közel sem olyan rózsás, mint amilyennek tűnik

A Merrill Lynch befolyásos elemzője, Henry Blodget szerint bár értékelendő a cég pénzügyi erőssége, de az már korántsem biztos, hogy a Microsoft olyan domináns szerepet tud majd játszani az Internet piacon, mint a PC iparban. Technológia paradigma váltás előtt állunk ill. az már zajlik is és még a leguralkodóbb technológiai cégeket is szinte meglepetésszerű eredmények fogják érni: Blodget szerint meglepő lenne az, ha az utolsó technológiai forradalmat (ti. a PC világot) uraló cég fogja egyben uralni a következőt (az Internetet).

Blodget úgy véli, hogy a Microsoft nem nyitott annyira a többi piacok felé, hogy megvédje magát a PC piac telítődésétől ill. annak hatásaitól. A szakértő szerint a cég működési profitjának 95 százaléka származik az asztali operációs rendszerekből ill. alkalmazás szoftverekből és azt a jóslást tette, hogy az asztali termékek a következő öt évben mindössze 5-7%-kal fognak nőni. A Microsoft forgalmának több, mint 1/3-át szerzi az Office eladásokból. Blodget szerint a cég PC függősége jól ismert jelenség, de úgy vélte, hogy ezt a kérdést nem a megfelelő súllyal kezelik sem a szakértők, sem maga a cég.

A szoftveróriás egyelőre korlátozott sikert ért csak el a Windows 2000 op rendszerrel, amelynek kifejlesztésére és marketingjére több száz millió $-t költöttek. A cég adatai szerint e hónapban érik el a bűvös 1 milliós számot a Windows 2000 szerver változataiból, bár a szoftver egyik alappillérének számító Active Directory technológiát a felhasználók jelentős része nem használja. Ez azért is rossz hír az MS-nek, mert a cég többi szoftverének elterjedéséhez szintén kulcsfontosságú az Active Directory.

Blodget szerint az elemzők által várt 15-17%-os hosszú távú profit növekedés nem tartható, az ő véleménye szerint a 10%-os éves nyereség növekedésnél gyorsabb érték nagyon nehezen érhető csak el, mivel a cég függősége az asztali termékektől nagyon jelentős - mindez igaz még akkor is, ha a fogyasztói ill. vállalati termékek sikeresek.

a címlapról