:

Szerző: Vörös Péter

2001. január 22. 00:17

Jelentősen emelkedett a Commerce One részvényárfolyama, miután a cég a vártnál jobb negyedéves eredményeket ért el

[Bloombergs, CNET] A B2B (business-to-business / vállalat-vállalat) szoftvereket gyártó cég részvényárfolyama pénteken közel 30%-kal emelkedett, miután a vállalat negyedik negyedéves eredményei a vártnál jobban alakultak. A legtöbb elemző dicsérte a cég meglepően jó lendületét és pozitív kilátásait, bár egyes elemzők megkérdőjelezték a vállalat és az SAP közötti kapcsolatot ill. a Commerce One üzleti modelljét.

A cég negyedik negyedéves eredménye meglepően magas forgalmat és a vártnál alacsonyabb veszteséget hozott: a forgalom 191,4 millió $ volt, szemben az egy évvel korábbi 16,9 millió $-ral (1033%-kos (!!) növekedés), a nettó veszteség 10,8 millió volt, szemben az egy évvel korábbi 11,7 millió $-ral.

A cég ezenkívül felemelte a 2001-es pénzügyi évével kapcsolatos előrejelzéseket és azt várják, hogy a második negyedévre nyereségessé válik a vállalat. A vállalat 89 ügyfelet szerzett a negyedik negyedév során, így összesen már 504 ügyfele van a cégnek. E növekedéstől azt várják, hogy az idén 900-925 millió $-os forgalma lesz a Commerce One-nak, ami közel 100 millió $-ral több, mint a korábbi előrejelzések.

A Commerce One forgalmát segíti az a tényező, hogy egyre több cég állít fel B2B tőzsdéket a költségek csökkentésére, beszállítók megtalálására, termékek vásárlására, aukciók tartására és az online beszerzések követésére.

A legtöbb elemző (pl. a Goldman Sachs-nál és az ABN AMRO-nál) megerősítette a részvény értékelését a jól sikerült eredmények és a pozitív kilátások hatására.

Az elemzők véleménye megoszlik a Commerce One és az SAP közötti mindössze hat hónapos kapcsolatot illetően. Egyesek szerint ez jelentősen segíti a cég eredményeit, mások szerint ez problémákat jelenthet a vállalatnak. A nagy rivális Ariba az IBM-mel és az i2 Technologies-zel kötött együttműködési megállapodást, míg a Commerce One a német vállalati szoftvergyártó óriással, az eladások növekedése érdekében. Mark Hoffman, a Commerce One elnök-vezérigazgatója az elemzőknek elmondta, hogy részben a cég és az SAP kapcsolatának köszönhetően érték el a jó eredményeket és növekedtek az e-piaci eladások. Egyes elemzők (pl. a Bear Stearns-nél) szerint viszont a cég túlságosan függővé válhat az SAP-tól: az előző negyedévben a cég forgalmának 30%-át hozta az SAP kapcsolat.

Melissa Eisenstat, a CIBC Oppenheimer elemzője szerint a legfontosabb gond a Commerce One-nal nem is az SAP-val való kapcsolat, hanem maga az alkalmazott üzleti modell, ti. a cég (hasonlóan az Ariba-hoz) a beszerzésekre ill. az ezekkel kapcsolatos tranzakciókra építette fel B2B modelljét, míg Eisenstat szerint a B2B középpontjában a teljes beszerzési csatorna és az együttműködések kell, hogy álljanak. A céggel ellentétben az i2 és a Manugistics kifejezetten beszerzési csatorna specialisták és komoly vetélytársnak számítanak az olyan ERP (enterprise resource planning - vállalati erőforrás tervezési) szoftvereket gyártó óriáscégek, mint az Oracle és az SAP.

A cég részvényárfolyama 6,34$-ral (29,25%-kal) 28,03$-ra emelkedett pénteken.

a címlapról