:

Szerző: Vörös Péter

2000. december 27. 00:09

A karácsonyi szezon gyengére sikeredett az amerikai PC gyártóknak ill. kiskereskedőknek

[CNET] Elemzők szerint a gyengére sikerült októbert és novembert egy még gyengébbre sikerült december követi az USA-ban. A PC Data piackutató cég előzetes adatai szerint a kiskereskedelmi PC eladások a hónap első két hetében 20%-kal a tavalyi időszak szintje alatt maradtak. A OneChannel.net szerint az online forgalom sem sokkal jobb: a december 16-ával végződő héten a PC ill. laptop eladások 14,1%-kal a 2000. év átlagos heti szintje alatt maradtak - ennél csak egy hét volt gyengébb, az amúgy általában ajándékozással jellemzett Hálaadási ünnep hete.

Stephen Baker, a PC Data elemzője szerint a decemberi PC eladások összességükben is gyengék lesznek és még a Karácsonyt közvetlenül megelőző napok is az előző évnél jelentősen gyengébben alakulnak. Azok a strukturális kérdések, amelyek érvényesek voltak novemberben, ugyanúgy érvényesek december is: gyengülő amerikai gazdaság, telítettség a PC piacon, a PC gyártók túlzott értékesítési előrejelzései.

Az NPD Intelect piackutató cég szerint a PC forgalom októberben 18%-kal volt az egy évvel korábbi szint alatt - míg a szeptember az egyik legjobb hónap volt 2000-ben. A november hasonlóan lehangoló volt, a PC Data adatai szerint a lemaradás 17,5% volt a tavalyi év hasonló időszakához képest.

A januári kilátások sem túl jók, mivel a kereskedők raktáraiban átlagosan 8 hétnyi készlet áll, márpedig ha egy termék nem kelt el az ünnepek előtt, akkor annak eladási esélyei januárban igen gyengék, ezért újabb árcsökkentéshez kell folyamodniuk a kereskedőknek/gyártóknak. Az elemzők szerint azonban lehet, hogy még ez sem elegendő: ha a vevők nem PC-kre költik a pénzüket az ünnepi szezonban, akkor további pár száz dollár árengedmény valószínűleg nem lesz elegendő januárban. Ha egyszerűen nem az ár miatt várnak ill. nem vásárolnak a vevők, hanem azért, mert nincs szükségük az adott termékre, akkor az árengedmények nem segítenek - így lehet, hogy a kereskedők és a gyártók mégsem nyúlnak az ünnepi szezon utáni drasztikus árengedmény eszközéhez.

a címlapról