:

Szerző: Vörös Péter

2000. december 21. 17:12

Az online hirdetési kiadások 6,5%-kal csökkentek a harmadik negyedévben a második negyedévhez képest Amerikában

Az Internet Advertising Bureau (IAB) és a PricewaterhouseCoopers által közzétett tanulmány szerint most először fordul elő negyedéves Web hirdetés forgalom csökkenés az USA-ban. Az online hirdetési kiadások 1,9 milliárd $-t tettek ki a harmadik negyedévben, ez 6,5%-kal kevesebb, mint a második negyedéves érték. Mindenesetre az eladások így is 63%-kal meghaladják a tavalyi év harmadik negyedévét.

Az eddigi összes eladások 2000-ben 6,1 milliárd $-ra rúgnak, szemben a tavaly elért 4,6 milliárd $-ral. Az IAB elnöke, Rich LeFurgy szerint várható volt a hirdetési kiadások némi csökkenése, azonban az év végéig így is várhatóan 8-10 milliárd $ között lesz e média hirdetési bevétele. A csökkenés részben tükrözi a számos .com cég visszaesését. Az Internetes média lejátszó szoftvereket gyártó RealNetworks tegnap közölte, hogy negyedik negyedéves profitja alacsonyabb lesz a várnál, mivel alacsonyabb volt a cég hirdetési bevétele.

Még a Yahoo-it is érintik ezek az aggodalmak, amelyek eredményeként pénzügyi elemzők sora csökkentette profit várakozásait vagy lejjebb vitte a cég rangsorolását - a Yahoo részvényárfolyama pedig egyre lejjebb megy, idén 87%-ot csökkent.

LeFurgy szerint számos tényező áll a hirdetési kiadások csökkenése mögött: 1. számos .com cég csökkentette hirdetési kiadásait; 2. a harmadik negyedév hagyományosan gyengébb a többinél; 3. átmenet a hirdetők részéről a tekintetben, hogy hogyan tudják a legjobban felhasználni céljaikra az Internetet. Ezzel együtt az is igaz, hogy az évben eddig elért 6,1 milliárd $-os hirdetési bevétel azt jelenti, hogy a hagyományos hirdetők egyre növelik hirdetési kiadásokat és ez kompenzálja a .com cégek visszaesését.

A legismertebb Internetes hirdetési forma, a reklám banner népszerűsége valamelyest visszaesett ebben a negyedévben: a második negyedéve 50%-os arányról 46%-ra esett vissza a banner hirdetések aránya. Ezzel szemben a szponzorálások és az apróhirdetések aránya nőtt néhány százalékkal.

Tom Hyland, a PricewaterhouseCoopers New Media Group vezetője megjegyezte, hogy "továbbra is a leggyorsabban növekvő médiáról van szó, amely természetesen ki van téve a piac hullámzásainak - ennek ellenére a kis és nagy hirdetők egyértelműen tudják, hogy a siker elérése érdekében itt is jelen kell lenniük".

a címlapról