Mi okozza a gondokat a Microsoft-nál?
A Windows 2000 februári piacra dobása előtt a Gartner piackutató cég úgy számolt, hogy a Windows (Win9x/NT) felhasználók 15-20%-a fog átváltani az új operációs rendszerre. A Gartner mostani várakozásai szerint ez a szám 10% alatt marad.
A Windows 2000 eladási számainak közlésénél a Microsoft következetesen elhallgatja a Professional ill. a Server verzió eladásainak alakulását, mondván: mindkét verzió eladásai a terveknek megfelelően alakulnak - a múlt heti profit-figyelmeztetésnél jelentette be először azt a cég, hogy a Windows 2000 eladásai gyengébben alakulnak a vártnál.
A makroökonómiai környezet alakulása az USA-ban szintén nem tesz jót a PC piac egészének és ez természetesen hatással van a Microsoft kilátásaira is. A szakértők szerint a Windows 2000-re történő átállás továbbra is lassú lesz egészen jövő nyárig, részben a gyengébb USA-beli PC eladások és a gazdasági tényezők miatt. A profit-figyelmeztetésben a Microsoft 5%-kal csökkentette forgalom előrejelzését a jövő év első felére.
A Microsoft gondjai a Windows 2000-rel már az indulásnál kezdődtek: a Gartner, az IDC és más piackutató/elemző cégek azt tanácsolták a felhasználóknak, hogy várják meg a Service Pack 1 megjelenését az áttérés előtt. Nos, a Service Pack 1 meg is jelent júliusban, de ez sem segített az eladásokon. Sok cégnek az Active Directory kezelése sem tűnt olyan egyszerűnek, mint amit a cég ígért.
Sok cégnél a Windows 95 vagy 98 megfelel - és sok vállalat 2000. évre felkészülve vett új hardvert és Windows 9x-et választott platformul, a Windows 2000 pár hónapos késése tehát sokba került a cégnek. A vállalatoknál a Windows 2000 Professional (az asztali PC változat) sok előnye csak akkor realizálható, ha a szerver oldalon a Windows 2000 Server áll - ezért sok vállalat óvatosan lépett a váltással kapcsolatban. A Gartner előrejelzései szerint minden negyedik vállalatnak komoly gondjai lesznek a Windows 2000-re történő átváltással.
A Windows 2000 lassabb elterjedése az Office eladásokra is negatív hatással van, márpedig ezt nehezen engedheti meg a cég magának. Elemzők szerint jól tenné a cég, ha megfelelő okot adna arra, hogy az emberek átváltsanak az Office 2000-re, de ilyesmiről nem nagyon van szó. Míg a cég 1,5-2 éves ciklussal számol az Office változatoknál, a legtöbb cég 3 évet vagy többet vár a váltással. A legfőbb kivétel ez alól az, amikor a cégek a Windows új változatára térnek át. Nem csoda, hogy a Windows 2000 eladások alakulása miatt az Office 2000 eladások is rosszul alakulnak.
A kalózkiadások elterjedtsége a világ egyes részében szintén nem segíti a céget: márpedig az elemzők szerint a kalózkiadás sokkal jobban érinti az Office-t, mint a Windows-t - mivel a programok az emberek jelentős részének elérhetetlenül drágák ezekben a régiókban (Ázsia, Kelet-Európa, stb.), ezért kalózmásolatokhoz fordulnak.
Az Office 10 kódnevű új programcsomag megjelenése 2001. közepén várható - de kérdés, vajon lesz-e elegendő ok a vállalatok számára a váltáshoz főleg, most, hogy a Microsoft nemrég jelentette be, hogy egy-két eredetileg tervezett funkciót (Office Designer Tool és Local Web Storage System - a cég .Net kezdeményezéséhez kapcsolódó funkciók) el fognak hagyni ebből - márpedig szakértők szerint pont ezek lehettek volna meggyőző érvek az átálláshoz ...