Cipőt a cipőboltból, podcastet a YouTube-ról
A népszerűségük rohamos növekedésével a médiahatóságnak is a fókuszába kerültek a podcastek, melyek egyelőre nem jelentenek valós veszélyt a hagyományos rádiózásra, de a nyomtatott időszaki lapokat már most lenyomta a műfaj.
Három év alatt megháromszorozódott Magyarországon a rendszeres podcasthallgatók száma, a műfaj népszerűségének növekedésében a nemzetközi trendekre reflektálva a hazai kínálat növekedése játszott kiemelt szerepet - derül ki egy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készített tanulmányból.
A mintegy ezer internetező reprezentatív kérdőíves felmérésén és fókuszcsoportos interjúkon alapuló kutatás szerint a közvélemény a podcastet elsősorban online hallgatható, kötetlen, beszédalapú műsorként definiálja, amelynek élvezeti értékét nem csökkenti, ha nem nézzük, csak hallgatjuk.
A műfaj népszerűsége az elmúlt években meredeken emelkedett: a podcastet legalább heti rendszerességgel hallgatók aránya 2021-hez képest megháromszorozódott, 36 százalékra nőtt, míg a műsorokat valamilyen gyakorisággal követők aránya negyvenről 66 százalékra ugrott. A műfaj a fiatalabbak, a férfiak, a magasabb iskolázottságúak és a fővárosiak körében a legnépszerűbb.
Fontos tanulsága a felmérésnek, hogy az egyes csatornák és témák felé az elköteleződés még nem jellemző, podcastek egyes epizódjaival jellemzően inkább véletlenszerűen találkoznak a hallgatók, például a közösségi médiában, és csupán kevesebb mint felük szokott tudatosan és célzottan böngészni az adások között.
Jogod van tudni: mankó kirúgáshoz, munkahelyi szkanderezéshez Ezúttal egy mindenki számára kötelező, de laza jogi különkiadással jelentkezünk. Ennyi a minimum, amit munkavállalóként illik tudnod.
A platformokat illetően egyértelmű és erős YouTube-dominancia jellemzi a hazai pályát. A podcasthallgatók mintegy kétharmada elsősorban telefonon követi a műsorokat, 70 százalékuknak pedig a YouTube a fogyasztás első számú platformja.
A közönség nagyrészt háttértevékenységként hallgat podcastet, mindössze körülbelül egynegyedük válaszolta, hogy ilyenkor kizárólag a műsorra figyel.
A megkérdezett hallgatók összesen több mint százötvenféle podcastet emeltek ki, amelyekről tudnak, és úgy gondolják, hogy népszerűek lehetnek ma Magyarországon. Közéleti témákról szóló adásokat a hallgatók csaknem fele szokott fogyasztani, de több mint háromnegyedük elsődlegesen más témaköröket preferál, így például humoros, tudományos-ismeretterjesztő vagy zenei, illetve az egészséges életmóddal kapcsolatos műsorokat keres.
Érdekesség, hogy a különböző média-, kulturális tartalmak fogyasztási gyakoriságát tekintve a podcasthallgatás még az elmúlt éveket jellemző növekedés ellenére sem tudta befogni a legnépszerűbb média- és egyéb tartalomterjesztési platformokat, így a rádiót, a tévét vagy a közösségi médiát, netán a hírportálokat - a műfaj egyedül a nyomtatott időszaki lapokat előzte meg a médiafogyasztási listán.