Hatszáz tonnányi iPhone szállt fel Indiából a vámháború hatására
Óriási logisztikai sakkjátszma kezdődött el egyes, Kínában gyártató, Amerikában népszerű termékeket forgalmazó cégeknél, így többek között az Apple-nél is Donald Trump amerikai elnök múlt heti vámtarifa-bejelentését követően, illetve már azt megelőzően.
Ha van amerikai cég, melynek nagyon fájnak Donald Trump amerikai elnök új büntetővámjai, az az Apple, mely termékeinek jelentős részét Kínában gyártja - abban az országban, melyre jelen pillanatban 125%-os behozatali vám vonatkozik az Egyesült Államokban. Különösen igaz ez a cég húzótermékét jelentő iPhone-sorozatra, melynek ára több elemzés szerint is drasztikusan emelkedhet az országban, ami komoly felvásárlási lázhoz vezetett az amerikai lakosság körében az elmúlt napokban.
Hogy az Apple legalább részben ellensúlyozni tudja ezt a hatást, a logisztika jelentős átszervezésével a korábban elsősorban a helyi piacot ellátó indiai gyártópartnereihez (Foxconn, Tata) fordult, ahol egyrészt gőzerővel zajlik az iPhone 15 és 16 sorozatú készülékek gyártása, másrészt minden, raktáron lévő telefont repülőre raktak és a lehető leggyorsabban Amerikába reptettek.
A Reuters forrásai szerint nagyjából 600 tonnányi, azaz körülbelül másfél millió iPhone-ról van szó, melyek hat, egyenként 100 tonna teherbírású teherszállító repülőgépen jutottak el az Egyesült Államokba. Ebből legalább egy ezen a héten szállt fel a Csennai-i Nemzetközi Repülőtérről, ahol nem hivatalos információk szerint az Apple-nek sikerült kilobbiznia egy gyorsított, hatórás vámhatósági eljárást a megszokott harmincóráshoz képest - ami a vámháború meglehetősen gyorsan változó hadszínterét tekintve indokolt lehet.
Ugyan Indiára is vonatkozik amerikai büntetővám, de jóval kisebb mértékű, mint Kínára (csak 26%-os), ráadásul Trump tegnapi döntésével annak alkalmazását 90 napra fel is függesztette. Az Apple egyébként nagyjából 220 millió iPhone-t szállít le évente, melynek ötöde származik Indiából, a többi készüléket pedig az ultramagas büntetővámmal sújtott Kínában gyártják.
Jogod van tudni: mankó kirúgáshoz, munkahelyi szkanderezéshez Ezúttal egy mindenki számára kötelező, de laza jogi különkiadással jelentkezünk. Ennyi a minimum, amit munkavállalóként illik tudnod.
Az iPhone-okat jelenleg három gyár ontja magából Indiában, illetve két további gyáregység áll építés alatt, ezek a klasszikus összeszerelő-üzemek azonban az alapkőletételtől számítva jóval gyorsabban megkezdhetik a termelést, mint például egy modern félvezetőgyártó-üzem.
Részben erre hivatkozik Donald Trump is, amikor azt hangsúlyozza, hogy az iPhone-ok gyártását könnyűszerrel be lehetne indítani az Egyesült Államokban, a Bank of America Bloomberg által idézett elemzője szerint azonban ez nem ilyen egyszerű, illetve jelentős mértékben megnövelné a gyártási költséget is.
Csak a drágább amerikai munkaerővel számolva a költségek azonnal 25%-kal nőnének egy Amerikában gyártott iPhone esetében, ez azonban nem oldaná meg azt a problémát, hogy az alkatrészek és egyéb, már készre szerelt komponensek jelentős része továbbra is Kínából érkezne - ezzel végső soron nagyjából 90%-kal megnövelve egy amerikai gyárban összeszerelt iPhone bekerülési költségét.