Nem váltottak és nem is váltanak a hazai mobilelőfizetők
A magyar mobilszolgáltatók előfizetőinek többsége nem tervez sem díjcsomagot sem szolgáltatót váltani a következő hónapokban, illetve nem váltott a megelőző egy évben sem, derül ki egy friss kutatásból. Aki mégis váltott, azt elsősorban anyagi okok motiválták.
Továbbra is rendkívül jellemző a magyar mobilpiac előfizetői bázisának összetételére az erős röghöz kötöttség, vagyis az ügyfelek nemhogy szolgáltatót, de díjcsomagot sem nagyon terveznek váltani, illetve nem váltottak a közelmúltban - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság megbízásából tavaly készített, frissen publikált kutatásából.
A rendkívül részletes, számos alszegmenst érintő kutatás az okostelefon-birtoklási és vásárlási szokásokra is kitér, így többek között megállapítja, hogy az internetező lakosság 93%-ának van már okostelefonja és csak a legidősebb korosztály használ már csak hagyományos, nyomógombos mobilt - ez az arány évek óta nem változott szignifikánsan, azaz a piac e tekintetben gyakorlatilag tetőzött.
A kutatás szerint a leggyakrabban használt okostelefont a túlnyomó többség újonnan vásárolta, jellemzően a mobilszolgáltatójától (41%), esetleg más forrásból (30%). A mobilszolgáltatóktól vásárlók körében magasabb a nők és a beosztott fizikai dolgozók aránya, míg azok, akik más forrásból vásárolnak új mobiltelefont, jellemzően férfiak, és magasabb arányban dolgoznak vezető, vagy beosztott szellemi dolgozó beosztásban.
A statisztika szerint a mobiltelefon-használók háromnegyede havidíjas előfizetéssel rendelkezik, körükben felülreprezentáltak a felsőfokú végzettségűek és a gazdaságilag aktívak.
A lengyelek az új németek A lengyel informatikát már nyugati mércével kell nézni, mi is így tettünk az 52. kraftie adásban.
Vélhetően a gazdasági helyzetre rímelő jelenség, hogy azok körében, akik saját maguk döntenek a mobilelőfizetésükről, egy esetleges csomagváltást elsősorban az olcsóbb mobilhasználat (9%) motivál, esetleg a nagyobb adatkeret (4%). Érdekesség, hogy az ösztönzők körében a hatóság két egymással teljesen ellentétes hatású motivációt is említ, az egyik a hűségidő nélküli szerződéskötés, a másik pedig a készülékkedvezmény - utóbbit ugyanis éppen a hűségvállalásért cserébe nyújtják a mobilszolgáltatók.
Ettől függetlenül a megkérdezettek 80%-a a következő három hónapban sem szolgáltatót sem díjcsomagot nem kíván váltani, az elmúlt 12 hónapra levetítve pedig még magasabb, 82%-os volt ez az arány.
Bár a hatóság kutatása a nemleges válaszok mögötti okokat nem fejti ki, a szolgáltatóváltási hajlandóságot visszafoghatja az operátorok kínálatában szereplő publikus csomagok hasonló tartalma és ár/érték aránya, az elköteleződés (hűségidő), esetleg a márkapercepciók. Az ügyfelek egy jelentős része pedig vélhetően nem is tud arról, hogy Magyarországon több mint 21 éve, az ország EU-s csatlakozása óta létezik a számhordozás intézménye.