Már nem extra az új autóknál a mobilkapcsolat
Egyre több újonnan átadott személyautóba kerül mobilkommunikációs modul, melyek évekkel ezelőtt még többnyire méregdrága kényelmi extrának számítottak, most viszont már a szériatartozék része számos gyártó modelljei esetében.
Tavaly mintegy 8%-kal több olyan új személygépkocsit adtak át globálisan, melynek fedélzeti egységébe valamilyen mobilkommunikációs modult is beépítettek, ezzel a 2024-ben eladott autóknak immár a háromnegyede volt olyan típus, mely a fedélzeti számítógép bizonyos funkcióihoz a publikusan elérhető mobilhálózatokat vette igénybe - áll a Counterpoint Research friss piacjelentésében.
Az autókba épített mobilkommunikációs modul elsősorban az online telemetriai rendszerek működését segíti, de ma már teljesen általános, hogy online frissíti magát egy autó navigációs rendszere, illetve a fejegység a mobilhálózatokon keresztül streamel zenét és egyéb tartalmakat. A mobilkapcsolat emellett a biztonsági faktort is növeli, többek között az EU-ban használt eCall-hoz hasonló kötelező segélyhívó rendszerek révén.
Mentorhatás: tapasztalt szememmel vezetem a kezedet A sikeres IT karrierek többsége mögött ott áll egy erős mentor, szerepének azonban nagyon sokféle árnyalata lehet.
A connected car szegmensben 2024-ben a Toyota és a Volkswagen számított piacvezetőnek, előbbi éves szinten 6, utóbbi azonban csupán 2%-os növekedést tudott elérni. Mögöttük szorosan, egymás mellett érkezik a Hyundai Kia Automotive, a kínai BYD és a GM. Mind közül az elmúlt időszakban őrült tempót diktáló BYD tudott a legnagyobb mértékben nőni - tavaly éves szinten 34%-kal.
A szegmenst régiós szinten egyébként is Kína pörgeti, elsősorban annak köszönhetően, hogy az ázsiai országban ma már abszolút dominálnak az elektromos autó eladások, melyekben már szinte kivétel nélkül szériatartozék a mobilkommunikációs modul (a BYD-nak az összes jelenleg értékesített modellje ilyen).
A mobilhálózati technológiát illetően a Counterpoint Research adatai szerint a tavaly eladott, mobilkommunikációs modult tartalmazó új autók 94%-a 4G-s hálózaton keresztül forgalmaz adatot, az 5G-s kapcsolat ugyanakkor jelentős térnyerés előtt áll a következő években - jóllehet egyelőre csak a luxusautók és a prémium szegmens egyes modelljei esetében lehet találkozni ilyen megoldásokkal.
A kutatócég szerint ez azonban 2028-ra drasztikusan megváltozhat, ekkor már az új autók több mint fele 5G-s hálózati kommunikációs modullal lesz ellátva, mely az autonóm járművek biztonságosabb működésének és elterjedésének egy kulcsfontosságú feltétele lehet.