Nem tetszik a briteknek, ami a mobilböngészők piacán zajlik
Lezárult a helyi versenyfelügyelet vizsgálata, ami főként az Apple és a Google gyakorlataira nézett rá, és az eredmények alapján mindkét szereplő korlátozza az egészséges piaci versenyt a mobilos böngészők szegmensében.
Az Egyesült Királyság versenyfelügyelete szerint jelenleg egyáltalán nem kedvez a mobilböngészők piaca a fogyasztók és vállalkozások számára, és ebben nagyrészt az Apple és a Google cégeknek van felelősségük. A brit Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóság (CMA) nemrég zárta le a mobilböngészők piacán kialakult versenyre irányuló vizsgálatot egy független vizsgálócsoport bevonásával, és arra a megállapításra jutott, hogy az Apple szabályzatai az iOS, a Safari és a WebKit termékekre vonatkozóan megnehezíti a böngészőket készítő külsős fejlesztők versenyben való részvételét, lényegében korlátozza a piacot.
A vizsgálat főbb problémák közt említi, hogy az Apple megköveteli az iOS-re fejlesztett összes böngésző esetében a WebKit böngészőmotor használatát, de közben a saját Safari termékét előnyben részesíti a konkurens WebKit-alapú böngészőkhöz képest. Az Apple böngészője nem csak, hogy előretelepítetten érkezik az iPhone-okon, de alapértelmezett szoftver is. Ugyan a felhasználók módosíthatják az alapértelmezett alkalmazásokat, a felhasználók számára kevésbé észrevehetők az alternatívák.
Mentorhatás: tapasztalt szememmel vezetem a kezedet A sikeres IT karrierek többsége mögött ott áll egy erős mentor, szerepének azonban nagyon sokféle árnyalata lehet.
Bár kisebb mértékben, de a másik meghatározó szereplő, a Google Android ökoszisztémája szintén akadályozza a versenyt. Hasonló problémák fogalmazódtak meg a Chrome böngészővel kapcsolatban, ami szintén az előretelepített szoftverek előnyét élvezi az Android-eszközök túlnyomó többségén. A jelentés ugyanakkor kiemeli, hogy mindkét cég komolyabb lépéseket tett afelé, hogy megkönnyítse a felhasználók számára az alternatív böngészőkre való váltást, miután novemberben közölték az előzetes megállapításokat.
Az aggályok egy részét azóta sikerült kezelni, de nem maradéktalanul. Szintén ártalmasnak tűnik a Google és az Apple közti megállapodás verseny szempontjából, melynek keretében a Google a keresési bevételekből részesedést ad a cupertinói cégnek azért cserébe, hogy alapértelmezett keresőmotor maradhasson a platformon.
A CMA a javasolt potenciális jogorvoslati lehetőségeket is megfogalmazta már a brit mobilböngésző-piacon belül verseny javítására, többek közt, hogy az Apple engedélyezze a fejlesztők számára az alternatív böngészőmotorok használatát iOS rendszer alatt, illetve megtiltaná a Chrome-hoz kapcsolódó bevételmegosztási megállapodásokat a két cég közt. Ezeket a javaslatokat egyelőre nem lehet rákényszeríteni a felekre, de a helyzet a következő hónapokban változhat.
A brit versenyfelügyelet januárban ugyanis egy másik vizsgálatot is indított az Apple és a Google ellen annak megállapítására, hogy a cégek által üzemeltett rendszerek megfelelnek-e a január elején hatályba lépett új brit piacszabályozási rendelkezésnek. A CMA a Digital Markets, Competition and Consumers Act, vagyis a DMCC alapján új jogkörökkel lett felruházva annak érdekében, hogy a digitális piacokon tapasztalható versenyellenes tevékenységnek hatékonyabban gátat tudjon szabni.
A jogszabály hasonló elvek alapján jött létre, és hasonló célt is szolgál, mint az Európai Unióban a legtöbb nagy piaci szereplő számára tavaly tavasszal kötelező érvényűvé vált Digital Markets Act (DMA). A vizsgálat várhatóan az évben lezárul, utána jó eséllyel mindkét platform üzemeltetője számára hasonló kötelezettséget, kötelezettségeket írnak majd elő Nagy-Britanniában, mint amilyenek az Európai Unióban is vonatkoznak a két cégre tavaly tavasz óta.