Az alacsony iskolázottságúak körében a legnépszerűbb a TikTok
A TikTok felhasználóinak száma globálisan meghaladja a kétmilliárdot, a platform pedig a tradicionálisan erős Facebook-használat mellett a magyarok körében is elképesztően népszerű - a használók többsége azonban nem tudja megmondani, pontosan mi az, ami a platformhoz köti őket.
Magyarország igazi Facebook-nagyhatalom, a TikTok globális térnyerése azonban határozott nyomot hagyott az elmúlt években a magyarországi közösségimédia-fogyasztási szokásokban is. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiapiaci Együttműködési és Kutatási Igazgatóságának legfrissebb kutatása ennek a népszerűségnek a hátterét vizsgálja, beleértve, hogy mit tartanak a felhasználók a platform legnagyobb veszélyeinek.
A két részből álló, két eltérő korosztály felhasználói szokásait vizsgáló kutatás szerint TikTok hazánkban jelenleg a negyedik helyen áll a közösségi média platformok között, és második a rövid videós szolgáltatásokat nyújtók körében: a Facebook Reels (összesen 77%, naponta 51%) éri el a legtöbb felhasználót, a napi látogatókat tekintve azonban a TikTok a második (naponta 35%). A mind a négy szolgáltatást használók 40%-a tette az első helyre a TikTokot (holtversenyben a Facebook Reels-szel) kedveltség, használat és fontosság szempontjából.

Mentorhatás: tapasztalt szememmel vezetem a kezedet A sikeres IT karrierek többsége mögött ott áll egy erős mentor, szerepének azonban nagyon sokféle árnyalata lehet.
A platformon töltött idő szempontjából is a második helyen áll a TikTok: a felhasználók saját érzékelése szerint átlagosan 56 percet töltenek a TikTokon, míg ennél hosszabb használati időről csak a Facebook felhasználók számolnak be (76 perc). A fiatalok, az alacsony iskolai végzettségűek valamint a megyeszékhelyeken élő TikTok userek körében tapasztalható a legmagasabb időtöltést - derül ki a hatóság kutatásából.
A kutatás egyben arra is rámutat, hogy a felhasználók többnyire teljesen rábízzák magukat a TikTok algoritmusára, és a platform által ajánlott tartalmakat fogyasztják témától függetlenül. A tizenéves korosztály a felmérés eredménye szerint gyakran félelmetesnek érzi az algoritmus pontosságát.
Emellett magas (nagyjából 50%) azoknak a felhasználóknak az aránya, akik videós tartalmat töltenek fel a platformra. A cél itt elsősorban mások szórakoztatása, az önkifejezés és a saját hang hallatásának a vágya, pénzkereseti lehetőség csupán a feltöltők 13%-át motiválja. A tinédzserek körében a passzív/aktív használat tekintetében jelentős különbség mutatkozik életkor alapján. A legfiatalabbak rendszerint többet posztolnak, a késői tinédzserévekben járókra azonban jellemzőbb a passzivitás, melynek oka az adatbiztonság felértékelődésében és a negatív kritikáktól való félelemben rejlik.
A kutatás szerint a TikTok használatával kapcsolatos legnagyobb veszélyt az jelenti, amikor a felhasználók nincsenek tudatában a használati szokásokból fakadó negatív következményeknek, ami a hatóság szerint leginkább a függőség veszélyében, illetve a "platformra pazarolt időben" mutatkozik meg.
Amíg a TikTokot nem használók egyértelműen meg tudják mondani, hogy miért maradnak távol a platformtól (érdektelenség, ellenszenves formátum, jelenlegi közönség), addig a szolgáltatás felhasználóiban sokkal kevésbé tudatosul, hogy mi az, ami átlagosan napi egy órát köti őket a platformhoz.
A kutatás készítői szerint a TikTok-használat nem tudatos szinten dől el – jól mutatja ezt a TikTokkal kapcsolatos állítások értékelésének mintázata, ugyanis a vizsgált attitűdök egyáltalán nem magyarázzák az intenzív használatot. Erre utal többek között a tény is, hogy a kapott válaszok alapján csupán a felhasználók negyede érzi értékesnek a TikTok-tartalmakat.