111 millióra bírságolták a Digi-t a 2023-as áremelések miatt
Bírság kiszabásával zárult a Gazdasági Versenyhivatal 2023-ban indított vizsgálata a Digi Távközlési Kft.-vel szemben, mivel a hatóság megállapította, hogy a cég félreérthetően kommunikálta a 2023-as díjváltozásokat.
Nem volt egyértelmű a Digi - ma már One - tájékoztatása a 2023-as díjkorrekcióról, ezért 111 millió forintnyi bírság megfizetésére és az általa vállalt jóvátétel teljesítésére kötelezte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a társaságot - írja a szervezet péntek délután megjelent közleményében.
A GVH 2023 októberében indított vizsgálatot a Digi áremeléssel, illetve díjkorrekcióval kapcsolatos gyakorlatával kapcsolatban. A vállalat abban az évben kétszer hajtott végre áremelést, egyszer január 1-jén, egyszer pedig május 1-jén, a két áremeléssel kapcsolatos kommunikáció állt a hatóság célkeresztjében. Ez volt egyben az első olyan versenyhatósági vizsgálat, mely során a távközlési cég már az új tulajdonos, a 4iG Nyrt. égisze alatt működött.
Így blokkold a karriered Golden handcuffs és társai: a 49. adásban összeszedtünk pár dolgot, amit IT szakemberként érdemes elkerülni.
A versenyhatósághoz érkezett jelzések szerint 2022 novemberétől a cég a fogyasztók felé következetlen, ellentmondásos tájékoztatási gyakorlatot folytatott a díjemelés feltételeivel kapcsolatban. Ez alapján a GVH azt vélelmezte, hogy a távközlési cég kereskedelmi kommunikációja a fogyasztókban azt a benyomást kelthette, hogyha egy fogyasztó 2022. december 31-ig hűségszerződést kötött a távközlési céggel, akkor az előfizetési díjai a vállalt hűségidőszak alatt nem fognak emelkedni.
A GVH a vizsgálat során végül megállapította, hogy a cég kereskedelmi kommunikációja során nem a szakmai gondosság követelményének megfelelően járt el, amikor tájékoztatta a fogyasztókat díjemeléseiről.
- A Digi 2022 novemberében egyidőben tájékoztatta a fogyasztókat a 2023. január 1-től érvényesített előfizetési díj emeléséről és az általános szerződési feltételekbe (ÁSZF) szintén 2023. január 1-től bekerülő – és májustól érvényesített – automatikus inflációkövető díjkorrekció szabályáról.
- A cég kommunikációjából azonban nem volt egyértelmű az előfizetők számára, hogy két eltérő, csupán egyidőben bevezetett díjemelésről kaptak tájékoztatást, mivel az következetlen és tartalmilag ellentmondó volt.
- A Digi ezzel azt a benyomást kelthette az előfizetőkben, hogy a hűségidő mindkét díjemeléssel szemben védelmet jelent, holott az ÁSZF módosítással bevezetett díjkorrekció a hűségidő alatt is érvényesült.
A szolgáltatót a hatóság végül 111 millió forint bírságösszeg megfizetésére, illetve az általa vállalt jóvátétel teljesítésére kötelezte. Utóbbi keretében a cég 90 napon belül jóváírja a májusi díjkorrekció miatti, hűségidőszak alatt érvényesített többletdíjat azoknak az érintett időszakban (2022. november 11. és 2022. december 31.) szerződött új előfizetőknek, akik a visszatérítés időpontjában is a Digi (pontosabban a One) előfizetői.
A Digit ezt megelőzően 2022-ben büntette legutóbb a GVH, akkor 190 millió forintos bírságot kellett fizetnie a cégnek egy még az előző tulajdonos idején elkövetett jogsértés nyomán, ami a DigiNet 1000 vezetékesnet-előfizetés műszaki paramétereinek félrevezető kommunikációja által valósult meg.