Az Apple-nek is nekimehet Kína
Ránéz a kínai trösztellenes hatóság az App Store szerződési feltételeire, és ugyan egyelőre egyeztetésről van szó, ez idővel könnyen hivatalos vizsgálatot vonhat maga után.
Újabb fronton eszkalálódhat az Amerikai Egyesült Államok és a Kína közti kereskedelmi háború: a kínai trösztellenes hatóság éppen előkészíti a terepet egy vizsgálatnak, melynek középpontjában az App Store és a fejlesztőknek felszámított díjak állnak. A piacszabályozásért felelős állami adminisztráció egyelőre egyeztet és alaposabban ránéz a cég irányelveire és szabályaira, kiemelten kezelve a 30 százalékos „Apple-adó", valamint a külső fizetési szolgáltatások és alkalmazásboltok tiltásának kérdését.
A kínai szabályozó hatóság szerint az Apple indokolatlanul magas díjat számíthat fel a helyi fejlesztőknek, és a harmadik féltől származó alkalmazásboltok és fizetési módok tiltása akadályozza a versenyt, miközben árt a helyi fogyasztóknak. Ugyan egyelőre csak egyeztetésről van szó, amennyiben az amerikai cég nem tesz eleget az esetleges kéréseknek, később hivatalos eljárással nézhet szembe.
A cupertinóiak Európában már meghajlottak a digitális piacokról szóló törvény (DMA) miatt, mivel a szabályozás egy sor kötelezettséget és korlátozást ír elő a kapuőrök számára, így több megkötést kellett feloldani a rendszerben, beleértve az alternatív alkalmazás-letöltési források teljes tiltását, valamint engedélyezni kellett a külső fizetési módokat.
Így blokkold a karriered Golden handcuffs és társai: a 49. adásban összeszedtünk pár dolgot, amit IT szakemberként érdemes elkerülni.
A kínai App Store-ral szembeni fellépés viszont egyedi kihívásokat hozna magával. Az Apple azon kevés amerikai cég közé tartozik, amely kiterjedt tevékenységet folytathat Kínában, lényegében ez az ország az iPhone-ok gyártóbázisa. Egyben az Egyesült Államok után az Apple legfontosabb piaca is, miközben azóta egyre élénkebb a verseny az olyan erősödő riválisokkal szemben, mint a Huawei.
Bár az Apple gyakorlatának felmérése még Donald Trump amerikai elnök hivatalba lépése előtt elkezdődött, a helyzetet csak fokozza a Peking és a Trump-adminisztráció közti feszültség, melynek más amerikai cégek is könnyebben célkeresztbe kerülnek. A helyi versenyhatóság, az Állami Piacszabályozási Hivatal például kedden bejelentette, hogy vizsgálatot indít a Google ellen az ország versenytörvényeinek megsértése miatt. Az erről szóló bejelentés semmiféle konkrétumot nem tartalmaz azzal kapcsolatban, hogy pontosan milyen kifogásolt tevékenységről lehet szó, a Google ugyanakkor 2010 óta lényegében semmilyen termékével nincs jelen Kínában, a cég kizárólag az online hirdetési piacon számít tényezőnek.
A Google online hirdetési piacon végzett potenciálisan versenytorzító tevékenységével, illetve hirdetéskiszolgáló rendszerével kapcsolatban Kína mellett az Egyesült Államokban és Európában is zajlanak versenyjogi vizsgálatok.