A Birodalom visszavág: Kína nekimegy a Google-nek
Kedden válaszlépéseket jelentett be Kína a Trump-adminisztráció importvámjaira, mely számos amerikai céget és termékkört érint. A jórészt védővámokat tartalmazó csomag részeként a helyi versenyhatóság is aktivizálta magát és vizsgálatot indított a Google vélelmezett trösztellenes tevékenysége miatt.
Nem nézi ölbe tett kézzel Kína, hogy a Trump-adminisztráció általános, 10%-os védővámot hozott létre a hét elején az ázsiai országból importált termékekre vonatkozóan - alig pár perccel az új amerikai vámszabályok hatályba lépését követően a pártállam több, amerikai cégekre és termékekre fókuszáló intézkedéscsomagot - jórészt szintén védővámokat - jelentett be. Az intézkedéscsomag járulékos vesztese a Google lehet.
A keddi intézkedések részeként Kína 15%-os február 15-től vámot vetett ki az amerikai szén- és cseppfolyósított földgáz importjára, illetve 10%-kal megemelte az amerikai nyersolaj vámtarifáját, illetve importvámot vetett ki egyes amerikai gépjárművekre és mezőgazdasági gépekre. Az energiahordozókat érintő változások mellett a kínai kereskedelmi minisztérium két amerikai óriáscéget is a "megbízhatatlan entitások" közé sorolt, az egyik a Calvin Klein és Tommy Hilfiger márkák tulajdonosa, a PVH, a másik pedig az Illumina nevű biotechnológiai cég.
Így blokkold a karriered Golden handcuffs és társai: a 49. adásban összeszedtünk pár dolgot, amit IT szakemberként érdemes elkerülni.
Ezek a társaságok a kínaiak vádja szerint számos diszkriminatív intézkedést hoztak korábban kínai vállalatokkal szemben, mellyel komoly károkat okoztak egyes, kapcsolódó iparági szereplőknek.
Az intézkedéscsomag a technológiai szektorra is kiterjed, itt a Google-t vette célkeresztbe a kínai pártállam. A helyi versenyhatóság, az Állami Piacszabályozási Hivatal kedden bejelentette, hogy vizsgálatot indít a Google ellen az ország versenytörvényeinek megsértése miatt.
Az erről szóló bejelentés semmiféle konkrétumot nem tartalmaz azzal kapcsolatban, hogy pontosan milyen kifogásolt tevékenységről lehet szó, a Google ugyanakkor 2010 óta lényegében semmilyen termékével nincs jelen Kínában, a cég kizárólag az online hirdetési piacon számít tényezőnek.
A Google online hirdetési piacon végzett potenciálisan versenytorzító tevékenységével, illetve hirdetéskiszolgáló rendszerével kapcsolatban Kína mellett az Egyesült Államokban és Európában is zajlanak versenyjogi vizsgálatok.