Ördögi körbe zár a tartalmat moderáló AI
Nincs könnyű dolga annak a magánszemélynek, aki bármilyen jogorvoslattal kíván élni a legnagyobb online platformok működése során elszenvedett sérelme miatt, de legalábbis nagyon úgy tűnik, hogy a platformüzemeltetők által használt mesterséges intelligenciától egyre kevésbé lehet segítséget remélni egy ilyen helyzetben.
Havi szinten több millió korlátozó döntést hoznak bizonyos, a szabályzatnak nem megfelelő tartalmak kapcsán a legnagyobb online óriásplatformok, miközben a mögöttes okokról szinte semmilyen tájékoztatást nem kapnak a felhasználók - hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) egy nemrég készült kutatásra, mely átfogóan vizsgálja a banning, illetve shadow banning jelenséget.
Bár az érintetteknek ugyan lehetőségük van kifogással élni a platformok egyes döntéseivel szemben (már a egyáltalán észreveszik azokat), a panaszokat ma már az eljárások nagy száma miatt szintén mesterséges intelligencia bírálja el, amitől a kutatás szerzője, Ződi Zsolt szerint nehezen várható el, hogy felülbírálja az eredeti döntést - ezzel pedig a tartalmak és a felfüggesztett fiókok helyreállítása ma már egyre ritkább.
A tanulmány vizsgálta az érintett platformszolgáltatók magyar felhasználókkal szembeni korlátozó gyakorlatát is. Ugyan az óriásplatformok nem közölnek országokra lebontott adatokat a moderálási gyakorlatukról, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem reprezentatív kérdőíves felmérése szerint azonban a
2024-ben megkérdezett magyar lakosság csaknem 15 százaléka – a teljes népességre vetítve nagyjából félmillió ember – tapasztalta már, hogy a szolgáltató törölte vagy korlátozta valamilyen tartalmát, esetleg tiltotta a fiókját – ez ötszázalékos emelkedést jelent a korábbi évek eredményeihez képest.
A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.
Az érintett felhasználók felét ráadásul már többször is elérte korlátozó intézkedés, negyedüknek pedig volt, hogy a fiókját is felfüggesztette a szolgáltató. Harmaduk kifejezetten kérte már korlátozó intézkedés feloldását, de 2024-ben a korlátozott tartalmak csupán egytizedét állította helyre a platform.
A 2020-ban publikált felmérésben ez az arány jóval nagyobb volt, a szolgáltató ekkor még a felfüggesztett tartalmak mintegy egyötödét helyreállította. Ennek oka elsősorban az lehet, hogy a platformszolgáltatók már a panaszok kezelését is egyre inkább mesterséges intelligenciákra bízzák - vonja le a következtetést a kutatás.