Elengedte a Google nyakát a GVH a dalszövegkártya-ügyben
Megszüntette a Gazdasági Versenyhivatal azt a Google-lel szemben indított vizsgálatot, mely az ún. dalszövegkártya szolgáltatás működésének jogszerűségét vizsgálta. A vizsgálat lezáráshoz hozzájárult, hogy a céget bepanaszoló hazai vállalkozásnak jelentősen nőtt az árbevétele az évek során.
Lezárta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) azt a vizsgálatot, melyet 2021 júniusában indított a Google dalszövegkártya-szolgáltatásának működése kapcsán. A hatóság azt vizsgálta, hogy a kaliforniai központú cég jogsértő módon befolyásolja-e a dalszöveg közzétételével foglalkozó piaci szereplők közötti versenyt azzal, hogy a keresőmotorjának használatakor (dalok, dalszövegek keresése során) az organikus keresési találatok – így az ezzel foglalkozó honlapok linkjei – előtt saját dalszöveg-megjelenítési szolgáltatását helyezi el.
A GVH az eljárása során megvizsgálta több külföldi és magyar dalszöveg-megjelenítő weboldal Google keresés felől érkező látogatottsági adatait, azonban
a dalszöveg-szolgáltatás megjelenése, illetve az egyes formátumváltozások és a látogatottsági adatok változásai között nem tárt fel okozati összefüggést.
Sőt, a versenytársi oldalon egyes esetekben erősödő árbevétel és növekvő látogatószám is megállapítható volt. A hazai piacon működő, kifogást jelző vállalkozásnak jelentősen nőtt a bevétele a 2019 és 2022 közötti időszakban. E tények figyelembevételével, a látogatószámok csökkenése és növekedése, valamint a kifogást jelző vállalkozás árbevételének alakulása nem volt összekapcsolható a Google piaci magatartásával és annak változásaival.
2025: neked mennyi pénzt ér meg a home office? Itt vannak az IT munkaerőpiaccal kapcsolatos 2025-ös prognózisaink.
A fogyasztói hatások tekintetében a GVH feltárta, hogy a Google szolgáltatása csak kifejezetten a dalszövegekre irányuló fogyasztói kereséseknél jelenik meg, és minden esetben a pontos válaszadásra, azaz a dalszöveg megjelenítésére irányul, ezáltal lerövidíti a fogyasztó kereséssel töltött idejét. Továbbá, a GVH az általános online keresési piacon trendként azonosította az általános keresési szolgáltatások által nyújtott közvetlen válaszadási funkciók megjelenését (pl. időjárás panelek, valutaváltók, mértékegységváltók és a dalszöveg-szolgáltatások megjelenése).
A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt években több nagy, nemzetközi technológiai cég szolgáltatását is vizsgálta. Ezek közül 2023 őszén és tavaly májusban önkéntes kötelezettségvállalással zárult a TikTok és a Viber elleni eljárás, emellett emlékezetes volt a Facebookra 2019-ben kirótt, 1,2 milliárd forintos bírság (melyet a Kúria később semmisnek nyilvánított), illetve a Booking.com szállásközvetítő többszöri megbírságolása, összesen csaknem hárommilliárd forintra.