Már bárki használhatja a ChatGPT AI-keresőjét
Az eddig előfizetéshez kötött keresési funkció ingyenes hozzáféréssel próbál versenyképesebb alternatívájává válni a Google keresőjének.
Az OpenAI még a nyár elején jelentette be az Google AI Overview bevezetése után saját AI-keresőjét, az akkor még prototípusként szűk körben tesztelhető SearchGPT-t, aminek széleskörű bevezetése a napokban indult el. A ChatGPT-be épített kereső először októberben jelent meg az előfizetők számára, de mostantól már minden régióban használhatják az ingyenes felhasználók is, mindössze egy regisztráció és fiók kell a használatához. A cég emellett bejelentette, hogy a funkciót sikerült hatékonyabban optimalizálni mobilra, ettől a felhasználói élmény jobban hasonlít egy hagyományos kereső által nyújtotthoz. A keresés ezen felül már végezhető az Advanced Voice Mode hangvezérléssel, de csak a prémium csomaggal rendelkezők számára.
Ahogy a szolgáltatás neve is utal rá, az OpenAI nem egy teljesen különálló terméket fejlesztett, hanem a ChatGPT kezelőfelületébe építette be a valós idejű, interneten történő információkeresés lehetőségét. A szolgáltatás a meglévő AI-modellt kombinálja a webes kereséssel, dialógusokon keresztül válaszol kérdésekre, ahogy az OpenAI fogalmaz: „naprakész információkat biztosít a releváns forrásokra vezető hivatkozásokkal”. A hagyományos kereséstől eltérően azonban itt nem találati listát kap az internetező, hanem egy szöveges összefoglalót képekkel és a források linkjeivel, melyeken keresztül további kutatást végezhet.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A SearchGPT alatt a finomhangolt GPT-4o modell dolgozik, a prototípust pedig több mint 10 ezer felhasználó tesztelte a nyár folyamán. A frissítés másik nagy előnye, hogy naprakész válaszokat tud adni a ChatGPT, melynek „tudása” korábban a 2021 és 2023-ig elérhető információkat tartalmazta csak, az adott modell függvényében. A jövőben már az aktuális sporteredményekre, részvénypiaci mozgásokra, aktuális történésekre vonatkozó kérdésekre is aktuális információkat tud előásni.
Alapvető probléma, hogy a különféle generatív AI-eszközök nem képesek megítélni az internetről előásott információ hitelességét, ellenben szívesen dolgoznak a felkeresett oldal népszerűsége alapján. A Google AI Overview-val szembeni nagy előnye lehet a SearchGPT-nek, hogy a felhasználók a kereséseket egyszerűen, ráadásul hirdetések nélkül futtathatják, az OpenAI egyelőre nem tervezi a hirdetések elhelyezését a szolgáltatáson belül. Kérdéses viszont, hogy a sokkal több erőforrást igénylő, és ezáltal a hagyományos lekérdezéseknél költségesebb AI-keresések finanszírozását hogyan oldja meg az OpenAI. Korlátozásokat természetesen szabtak az üzemeltetők, az ingyenes felhasználók csak limitáltan használhatják az AI-keresést.
A kolumbiai Tow Center for Digital Journalism kutatói december elején tették közzé tanulmányukat, mely szerint még korántsem működik tökéletesen a ChatGPT szolgáltatás saját kereső funkciója. A kutatók szerint a ChatGPT-be épített kereső azonban nehezen tudja azonosítani a cikkekből származó idézetek forrását, még akkor is, ha azok aA ChatGPT összesen százötvenhárom alkalommal adott vissza részben vagy teljesen helytelen választ, és csak hétszer adta annak jelét, hogy nem tud pontosan válaszolni egy lekérdezésre, ekkor olyan kifejezéseket használt, mint „úgy tűnik”, „lehetséges”, „talán”. A kutatók szerint ez a cseles viselkedés nem feltétlen tesz jót a szolgáltatás reputációjának, és az idézett kiadók hírnevének sem. céggel partnerséget vállaló kiadóktól származnak.