Célkeresztben a Meta és a Google titkolt megállapodása
Az Instagram népszerűsítését célzó reklámkampányon dolgozhatott együtt az online hirdetési piac két nagy szereplője, melyben álcázni próbálhatták, hogy a fő célcsoport a 18 év alatti felhasználók.
Újabb fronton támad az Európai Bizottság a fiatalkorúak védelmében, a szabályozó hatóság mélyebben ránézne a Google a Meta korábbi hirdetési partnerségére. Az ügyről először idén nyáron számolt be a Financial Times belső dokumentumokra és bennfentes forrásokra hivatkozva. A bizottság egyelőre még nem a hivatalos vizsgálati eljárást indítja el, hanem az októberben bekért információkat mérlegeli, melyek közé az ügy szempontjából potenciális belsős üzenetváltások, prezentációk, e-mailek és más írott bizonyítékok tartoznak. A Google ezeket a bizonyítékokat egy „Tangerine Owl” kódnéven említett belsős vizsgálat során gyűjtötte össze.
Az FT augusztusi cikke azt mutatta be, hogy a Google alkalmazottai kimondottan a 18 éven aluliakat célzó hirdetési kampányon dolgoztak, a korcsoportnak készített hirdetésekkel, miközben a keresőóriás számára már rég tiltott, hogy a fiatalkorúaknak hirdessen ilyen módon, valamint érzékenyebb személyes információkat gyűjtsön róluk. A Google a Metával közösen a Spark Foundry médiaügynökséggel együtt februártól áprilisig zajló kísérleti reklámkampányt indított Kanadában, majd májustól az Egyesült Államokban. A projektet később más régiókra is kiterjesztették volna, de végül leállították.
A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.
A két cég a YouTube-on megjelenő hirdetésekkel a 13-17 éves fiatalokat szerette volna az Instagramra terelni. A pilot programban a Google hirdetési rendszerében „ismeretlenként" megjelölt felhasználói csoportot célozták meg, ahol az egyes személyek korát, nemét, jövedelmét és más paramétereit elvileg nem lehetett ismerni, de valójában jelentős részük 18 év alatti volt, és ezek az információk is össze voltak gyűjtve róluk. A korábban szemlézett belsős dokumentumok arra utalnak, hogy a felek szándékosan álcázhatták a kampány valódi célját.
A két vállalat a hirdetési piacon lényegében egymás versenytársa, ám egy ilyen együttműködés mindkettőjük számára előnyös lehetett: a Google minél több módon próbálja megtartani fő üzleti tevékenységéből származó bevételeit, a Metánál pedig a fiatalabb felhasználók lemorzsolódása jelenti kihívást, főleg a TikTok robbanása óta.