:

Szerző: Koi Tamás

2024. december 3. 11:33

Négy órát mobiloznak átlagosan naponta a magyar fiatalok

Kutatást tett közzé a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a fiatal okostelefon-felhasználók platformhasználati szokásairól, melynek egy önkéntes szoftveres adatgyűjtési módszer is az alapját képezte.

Több mint ezer fiatal részvételével végzett reprezentatív felmérést a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a fiatalok mobilhasználati szokásairól, melynek része volt egy olyan szoftveres panel is, mely több száz androidos felhasználó önkéntes alapon átadott, szoftveresen mért felhasználási módjait tartalmazta. A kutatás elsősorban arra kereste a választ, hogy a 16-35 korosztály, azaz a tinédzserek, fiatal felnőttek naponta mennyit használják az okostelefonjukat, illetve konkrétan mire használják a készülékeket.

Az eredmények nem túl meglepő módon azt mutatják, hogy a korosztályon belül a mobilhasználat átlagos időtartama naponta már közelíti a tévézéssel eltöltött átlagos időt: konkrétan 3 óra 49 perces átlagot mutatott ki a kutatás, ami egyébként átlagosan 60 képernyő be- és kikapcsolási ciklushoz kötődik. Érdekesség, hogy a becsült és a mért adatok alapján a megkérdezettek három ötöde túlbecsülte, egy ötöde alulbecsülte a valós képernyőidejét.

A vizsgált telefonokat általában 22 óra környékén használták a legtöbben – ilyenkor az eszközök mintegy negyede aktív volt. A résztvevők a kutatás időtartama alatt átlagosan 58 különböző alkalmazást indítottak el okostelefonjukon, de képernyőidejük mintegy felét a legnépszerűbb közösségimédia-platformok tették ki: a Facebook és üzenetküldő alkalmazása, a TikTok, a YouTube és az Instagram.

teen_smartphone

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A 16–19 éves lányok első számú közösségimédia-felülete egyértelműen a TikTok, a fiúk körében azonban a YouTube bizonyult népszerűbbnek - állítja az NMHH a kutatásra hivatkozva. A tinédzserlányok képernyőidejük 37 százalékát a TikTokon, 9 százalékát pedig a YouTube-on töltötték – ezzel szemben a fiúk képernyőidejének 19 százalékát a YouTube tette ki, és „csupán” 15 százalékát a TikTok. Platformhasználati szokásaik alapján a fiatalok két generációra oszthatók: a 16–24 évesek körében elsősorban a TikTok, míg a 25–35 éveseknél a Facebook a favorit. Az életkor előrehaladtával a közösségi platformokon töltött idő jellemzően csökken.

A kutatás négy fő felhasználói csoportot is azonosított az alapján, hogy milyen jellegű alkalmazások határozzák meg leginkább az eszközhasználatukat – a mérésben részt vevők 43 százaléka került a közösségimédia-használók csoportjába, míg 25 százalékuknál a böngészőhasználat, 22 százalékuknál a mobiljátékok, 10 százalékuk estében pedig a videótartalmak fogyasztása volt a legmeghatározóbb használati mód.

Általánosságban elmondható, hogy minél idősebb valaki, annál inkább jellemző rá a böngészőalapú készülékhasználat, illetve minél fiatalabb valaki, annál inkább dominál a közösségimédia-alapú felhasználás. Érdekes adat, hogy a közhelyszerű sztereotípiákkal ellentétben a lányok közül többen tartoznak a játékhasználók kategóriájába (26%), mint a fiúk közül (18%), illetve a 25 éven felüliek között is több a játékközpontú felhasználó (25%), mint a 16–19 évesek között (10%).

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról