Vizsgálhatják az Amazont a saját márkás termékek miatt
Jövő év elején vizsgálatot kezdeményezhet az Európai Unió versenyjogi szerve, hogy kiderítse, az Amazon bármiféle előnyben részesíti-e a piactér értékesítési felületein a saját márkás termékeit.
Rosszul kezdődhet a 2025-as esztendő Európában az Amazon számára. A Reutersnek nyilatkozó névtelen bennfentesek szerint az újonnan felálló Európai Bizottság vizsgálatot tervez indítani annak kiderítésére, hogy a webshop részesíti-e bármilyen előnyben az értékesítési felületeken saját márkás termékeit.
Az Európai Unióban idén márciustól kötelezően alkalmazandó, digitális piacok működését szabályozó Digital Markets Act (DMA) jogszabályi keret értelmében az Amazon ún. digitális kapuőrnek számít, vagyis azon nagy szereplők egyike, melyek működése méretükből, befolyásukból fakadóan szigorúbb elbírálás alá esik.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A DMA kifejezetten tiltja a kapuőrök számára, hogy saját termékeiket, megoldásaikat - legyen szó akár pl. egy szoftverről, akár egy fizikai termékről - bármilyen módon privilegizálják a saját platformjaikon. Ennek a tilalomnak a teljesülését, illetve az ennek való megfelelést fogja várhatóan ellenőrizni az új versenyjogi biztos, Teresa Ribera csapata. Az új biztos jövő hónapban veszi át a stafétát a több jelentős versenyügyi eljárásban is a nagy technológiai cégeket elmarasztaló Margrethe Vestagertől.
Az Amazon egyébként bőven túlteljesíti a DMA-ban foglalt feltételeket, már ami a kapuőri kijelölést illeti: a cég webshopjából havonta átlagosan 186 millió vásárlót szolgáltak ki eddig idén, ami kis mértékű növekedés a tavalyi 181 millió vásárlóhoz képest. A legnagyobb EU-s piac továbbra is Németország (54,6 millió megrendelővel havonta), míg Magyarországon egy év alatt 116 ezerről 145 ezerre nőtt az átlagos havi vásárlószám.
Az Amazon a szintén a DMA -ban előírt kötelezettségének megfelelően márciusban arról nyilatkozott, hogy ajánlórendszere alapesetben nem tesz semmilyen különbséget a saját értékesítésű és marketplace-partner által eladott, illetve saját márkás vagy harmadik féltől származó termékek között.