Lelövi a politikai hirdetéseket a Google
A közeljövőben az összes platformján leállítja a politikai reklámok közzétételének lehetőségét a Google az Európai Unióban, egy a nemzetközösség tagállamaiban hatályba lépő, átláthatóságot célzó rendelet miatt.
Nem lesz több politikai hirdetés a Google platformjain - beleértve a YouTube-ot is - az Európai Unióban - jelentette be a világ legnagyobb online hirdetéskiszolgáló cége pénteken. A cég szerint a nemzetközösség tagállamaiban jövő októbertől hatályba lépő, a politikai reklámtevékenység átláthatóságáról szóló rendeletnek (TTPA-rendelet) gyakorlatilag lehetetlen megfelelni, ezért még a hatályba lépés előtt leállítja a politikai hirdetések közzétételét a társaság.
A rendelet alapján a politikai hirdetéseket jövő októbertől átláthatósági címkével, valamint egy könnyen visszakereshető átláthatósági közleménnyel kell közzétenni. Ezeknek a politikai hirdetéseket egyértelműen kell azonosítaniuk, továbbá meg kell adniuk bizonyos kulcsfontosságú információkat, például meg kell jelölniük a politikai hirdetés reklámozóját, azt a választást vagy népszavazást, amelyhez a hirdetés kapcsolódik, a fizetett összegeket, és azt, hogy a megbízók használtak-e reklámeljuttatási technikákat.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Emellett jövő ősztől az online politikai reklámtevékenység célzott folytatására csak szigorú feltételek mellett lesz lehetőség. Az adatokat az érintettől kell gyűjteni, és csak azt követően lehet felhasználni, hogy az érintett kifejezett és külön felhatalmazást adott azok politikai reklámtevékenységre történő felhasználására. A személyes adatok különleges kategóriái, így a faji vagy etnikai származásra vagy politikai véleményre utaló adatok a jogszabály hatályba lépését követően nem lesznek fehasználhatók profilalkotásra.
A Google szerint ugyanakkor a rendelet szövegezése számos kérdést nyitva hagy illetve túl tágan fogalmaz, és bár a felek ezt jelezték a konzultációs szakasz során, érdemben mégsem változtak a jogszabály kifogásolt passzusai. A vállalat illetékes vezetője, Anette Kroeber-Riel blogposztjában arról ír, hogy a TTPA eleve annyira tág keretek között definiálja a politikai hirdetéseket, hogy az rendkívül nehézzé teszi a megfelelést a hirdetőcégek számára.
Kérdés, hogy a Google-hez csatlakoznak-e más online hirdetési platformok, például a Meta platformjai. Tavaly márciusban belső információk alapján arról cikkezett a sajtó, hogy a vállalat illetékes vezetése hasonló lépéseket tervez, ám erről azóta sem derültek ki konkrét, hivatalos részletek.