Jön az olcsóbb reklámmentes Facebook
Jelentősen csökkenti a közösségi óriás a hirdetésmentességet kínáló előfizetések árát, emellett egy új opciót is bevezet az EU-ban, az ingyenes, ám kevésbé személyre szabott hirdetésekkel való hozzáférést.
A Meta tavaly októberben jelentette be, hogy az Európai Unióban, az Európai Gazdasági Térség tagállamaiban, valamint a Svájcban élő felhasználók reklámok nélkül is használhatják a Facebookot és az Instagramot előfizetéses modellben. A megoldást november óta számos támadás érte már mind jogvédők mind fogyasztóvédők részéről, kereszttűzbe került többek közt a reklámmentesség borsos ára.
A Meta az év elején nyújtotta be a csökkentett díjra vonatkozó ajánlatot a szabályozó hatóságoknak, majd az adatvédelmi hatóságokkal folytatott tárgyalásokat az ügyben. Ezt követően a közösségi óriás ügyvédje idén márciusban közölte az Európai Bizottsággal, hogy a cég a DMA-nak való megfelelés érdekében felajánlja az előfizetési költségek csökkentését, aminek mostanra lesz eredménye a gyakorlatban is.
A közösségi óriás bejelentése alapján már hivatalos, hogy 40 százalékkal csökkenti a Facebook és az Instagram hirdetésmentes előfizetéses verzióinak árát az európai uniós felhasználók számára, hogy megfeleljenek a régió szabályozási követelményeinek, ez már mostantól érvényes. Így a havi szinten az eddigi 9,99 euró (kb. 4000 forint) helyett „csak” 5,99 eurót (kb. 2500 forint) kell fizetni az asztali számítógépek, illetve 12,99 euró (kb. 5300 forint) helyett 7,99 eurót (kb. 3300 forint) az iOS-es és androidos eszközöket használók számára. A cég szerint a bejelentett változtatások nem csak az EU-s követelményeknek felelnek meg, de túlmutatnak az uniós jog által előírtakon.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Amennyiben a felhasználók a kevésbé személyre szabott, de még mindig ingyenes lehetőséget választják a közösségi oldalakhoz való hozzáféréshez, akkor olyan hirdetéseket fognak látni, amelyek „kevésbé relevánsak az adott személy érdeklődési köre szempontjából” – tette hozzé a Meta. Ebben az esetben minimális mennyiségű adatpontból dolgozik a reklámokat ajánló algoritmus, ám el kell viselni az átugorhatatlan hirdetések kényelmetlenségét.
Pedro Pavón, a Meta globális politikai igazgatója szerint bár az uniós szabályozók megnehezítik az online reklámokon alapuló cégek működését a régióban, a személyre szabott hirdetések üzleti gyakorlata a „modern, ingyenes internet alapja” és lehetővé teszi az emberek számára, hogy „zökkenőmentesen és zavartalan módon kapcsolatba lépjenek a számukra legrelevánsabb márkákkal és termékekkel”.
Még a reklámmentes csomagok bejelentésének hónapjában a noyb jogvédő szervezet jogvédői is összeállították a beadványt az ír adatvédelmi testületnek, mely támadta az elképzelést, hogy a szolgáltató pénzt kér azért, hogy az európai felhasználók a fundamentális jogaikat gyakorolhassák. Más kritikusok magát a borsos díjat is kritizálták, hogy a felhasználók havi 9,99 euróért szabadulhatnak meg a reklámoktól.