Tudatosabb vásárlásokat hozhat az idei Black Friday
Az idei Black Fridayen a kereskedők közötti verseny már nem az extra vásárlásokért folyik, hanem azért, hogy magukhoz vonzzák a tervezett vásárlások bevételeit.
Befutottak az első előrejelzések az idei Black Friday-szezonról, amit tényleg joggal nevezhetünk szezonnak, hiszen novemberben nincs olyan hét, amikor valamelyik nagy üzletlánc vagy online értékesítő ne tartana Black Friday-t, adott esetben egy egész héten át. A Black Friday az évek során átértelmeződött, ahogy mutatja a Publicis Groupe Hungary és a PwC Magyarország Digital Commerce & Research Services csapatának (ex-GKID) második közös kutatása is.
Az eredmények alapján a Black Friday már nem olyan vonzó a vásárlók számára, mint régebben, de az idei forgalom így is elérheti a 150-160 milliárd forintot. Tavaly mindössze 11% mondta, hogy Black Friday alkalmával vásárolt, és idén is hasonló arányra lehet számítani.
A vásárlók már nem annyira egy adott napra, mintsem egy hosszabb időszakra készülnek. A fogyasztói tudatosság növekedése és az elnyújtott promóció azt mutatja, hogy az impulzusvásárlások helyett inkább a tervezett vásárlások dominálnak.
A Black Friday vonzerejének csökkenését mutatja az is, hogy a vásárlók a tavalyi promóciókkal szemben nem mutattak különösebb elégedettséget: az üzleteket 3,55-re, a termékek és szolgáltatások minőségét 3,69-re, míg a kiszállító futárcégeket 3,70-re értékelték egy 1-5-ös skálán. Emellett a célcsoport kétharmada (68%) úgy nyilatkozott, hogy a Black Friday nem befolyásolja vásárlási szokásait.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A fogyasztói társadalom ünnepe az Egyesült Államokból átszivárogva Kelet-Európába azért némileg veszített a patinájából, tavaly a vásárlóerő a gazdasági környezetnek köszönhetően padlót fogott, a kiskereskedelem volumene pedig hónapról-hónapra tartós csökkenést mutatott hazánkban éves és havi összevetésben is.
A vásárlók távolmaradásának egyik fő oka az érdektelenség, amit a válaszadók több mint fele (53%) említett, ugyanakkor minden negyedik válaszadó (26%) anyagi nehézségeket hozott fel indokként, ami még az akciós árak mellett is visszatartotta őket a vásárlástól. Az anyagi nehézségek idén is tovább ronthatják az összképet.
Érdekes fejlemény, hogy míg korábban a Black Friday során sokan impulzívan vásároltak, idén a kutatásban válaszadók háromnegyede jelentette ki, hogy nem tervez váratlan költéseket.
A vásárlást tervezők többsége (60%) olyan termékeket vesz, amelyeket amúgy is megvásárolna.
Külön kiemelendő, hogy a válaszadók 42%-a kifejezetten erre az időszakra időzíti karácsonyi ajándékainak beszerzését, így a kereskedők közötti verseny már nem az extra vásárlásokért folyik, hanem azért, hogy magukhoz vonzzák a tervezett vásárlások bevételeit.
Madar Norbert, a PwC Magyarország Digital Commerce csapatának vezető menedzsere szerint a Black Friday hőskorában, a COVID előtt, voltak nagyobb e-kereskedők, akik egy nap alatt akár 10 milliárd forint fölötti forgalmat értek el. Mára azonban a piac kiegyensúlyozottabbá vált: a kedvezmények és a költések időben eloszlanak, a vásárlók pedig sokkal tudatosabbak lettek. Már nem impulzívan vásárolnak, hanem az egyébként is betervezett költéseikhez keresik a legjobb ajánlatokat
Még mindig az ár a döntő
A kutatás azt mutatja, hogy a külföldi weboldalakról (Temu, Aliexpress) történő vásárlás egyre népszerűbb. A válaszadók 28%-a jelezte, hogy valószínűleg vásárolni fog ilyen platformokon, elsősorban az alacsony árak (65%), a korábbi jó tapasztalatok (34%) és a széles választék (33%) miatt, amelyekre ezek a globális szolgáltatók építhetnek.
Az online vásárlás továbbra is dominál a Black Friday idején: a vásárlók 44%-a kizárólag online fog akciókat keresni, míg 34%-uk az online és a hagyományos boltok ajánlatait is figyeli majd. Magyarországon mindössze 8% keres kifejezetten hagyományos bolti akciókat Black Friday alkalmával.
A legkeresettebb termékek között továbbra is a műszaki cikkek szerepelnek: a vásárlást tervezők 48%-a okostelefont, tabletet vagy okosórát szándékozik vásárolni, átlagosan 90 ezer forintos értékben. A szórakoztatóelektronikai eszközöket keresők aránya 32%, és ebben a kategóriában a vásárlók átlagosan 235 ezer forintot költenek majd. A háztartási kis- és nagygépekre 62%-uk tervez költeni, különösen kávéfőzők, mosogatógépek és állóporszívók iránt mutatkozik fokozott kereslet.
A kutatás szerint a Black Friday vásárlók átlagosan 195 ezer forint elköltését tervezik. Ez a digitálisan affinis, 4,2 millió fős csoport esetében összesen közel 95 milliárd forintnyi tervezett költést jelent. Amennyiben figyelembe vesszük a nem tervezett vásárlásokat és a digitálisan kevésbé aktív réteg vásárlásait is, az idei Black Friday forgalma akár 150-160 milliárd forintra is rúghat.