Teljesen jelentéktelen Európának az X
Több hónapig tartó vizsgálat után fellélegezhetnek Elon Musk X-jénél, döntés született arról, hogy a platform nem tartozik a kapuőr-szolgáltatások közé az Európai Unióban.
Szerdán döntött arról az Európai Bizottság, hogy nem sorolja a kapuőr-platformok közé Elon Musk X-ét, ezzel a közösségi szolgáltatás üzemeltetőjére jóval lazább szabályok vonatkoznak, mint például a Meta-ra vagy az Apple-re. Ezzel együtt a döntés annak kinyilvánítása is egyben, hogy a Twitterből névváltással létrejött X Európában távolról sem akkora tényező, mint a tengerentúlon.
A tegnapi döntéshez több hónapon át tartó vizsgálat vezetett, a Bizottság május első felében indította meg a vizsgálatot, hogy kiderítse, megfelel-e a szolgáltatás a Digital Markets Act-ben (DMA) meghatározott kritériumoknak.
Az idén márciusban kötelező érvénnyel hatályba lépett DMA világosan meghatározta, hogy mik azok a kritériumok, melyek alapján az adott cégek az EU belső piacát nagy mértékben befolyásolják, így megfogalmazott a jogalkotó bevételi határokat (ez évi 7,5 milliárd euró Európában a megelőző három évben), illetve ügyfélszámot (ez pedig 45 millió átlagos havi felhasználó és/vagy évente több mint tízezer aktív üzleti felhasználó.
Így blokkold a karriered Golden handcuffs és társai: a 49. adásban összeszedtünk pár dolgot, amit IT szakemberként érdemes elkerülni.
A Bizottság júliusban hét nagy szolgáltatót jelölt ki kapuőrnek, ezek az Amazon, az Apple, az Alphabet, a ByteDance, a Meta, a Microsoft és a Samsung. A technológiai cégek az elmúlt hónapokban igyekeztek mindent megtenni annak érdekében, hogy a fenti cégek listájára ne kerüljenek fel, vagy éppen lekerüljenek onnan.
A ByteDance például bíróságon támadta a Bizottság döntését, ám végül nem járt sikerrel, a TikTok ugyanis jóval túlteljesíti a fenti kritériumokat az Európai Unióban - döntött július közepén a bíróság.
A technológiai multik nem véletlenül igyekeznek ezt a státuszt megúszni, hiszen a kapuőröknek a DMA-ban felsorolt számos többlet kötelezettséget jelent számukra, így egyebek mellett ezek a cégek:
- Többé nem zárhatják be az ügyfeleket/előfizetőket a saját ökoszisztémájukba,
- Többé nem dönthetnek önkényesen az eszközökre kötelezően, gyárilag telepített és eltávolíthatatlan appokról, továbbá nem írhatják elő, hogy az applikációkat milyen forrásból köteles beszerezni a felhasználó,
- Nem hozhatják saját platformjaikat és termékeiket helyzetbe a riválisok kárára,
- Illetve biztosítaniuk kell az általuk kezelt üzenetküldő platformok átjárhatóságát.
A fenti kötelezettségeknek a kapuőri státusz kijelölését követő fél éven belül kötelező megfelelniük a társaságoknak. A jogszabályban foglaltakat megsértő vállalatokra minden eddiginél szigorúbb fellépés és akár az éves, globális árbevétel 10%-át (visszaesőknél 20%-ot) elérő bírság is várhat, extrém esetben pedig strukturális változtatásokat (pl. feldarabolás, egyes részlegek leválasztása) is előírhat a Bizottság a szabályszegőknek.