Szerző: Dömös Zsuzsanna

2024. október 8. 10:31

MNB: Nem érte kár a hazai ügyfeleket az újabb Apple-ügyben

Ténylegesen nem keletkezett kára a magyar felhasználóknak az október elején felmerült újabb Apple-hiba következtében, mikor újabb tévesen befoglalt tranzakciók bukkantak fel a számlákon. Mindeközben a Magyar Nemzeti Bank elindította a soron kívüli vizsgálatot a felelős megállapítására a nyári eset után.

Június végén több Apple-felhasználó számláját is jogosulatlanul terhelték meg, jellemzően kisebb, pár száz vagy pár ezer forintos tételekkel, ugyanakkor mivel ezek esetenként ismétlődtek, így volt, akitől több ezer, netán tízezer forintnyi összeget emeltek le rövid idő alatt. A banki konszenzus szerint nem kibertámadás, hanem az Apple rendszereiben fellépő technikai hiba miatt keletkeztek a jogosulatlan terhelések.

Október elsején ismét megismétlődni tűnt a probléma, számos magyar felhasználó panaszkodott arra, hogy jogtalanul levonásra került tranzakciókat lát. Mint kiderült, szeptember 30-án az az Apple alkalmazásboltja ismételten zárolt (befoglalt) olyan, különböző előfizetésekhez kapcsolódó tételeket az ügyfelek bankszámláin, amelyeket az korábban kezdeményeztek, ám azok terheit ténylegesen nem vonták le.

A korábban beragadt, illetve a megismételt foglalásokról számos ügyfél külön-külön értesítést kapott bankjától. Így azt hihették, hogy egyetlen tranzakció kapcsán duplán vontak le tőlük összegeket, pedig valójában nem történt pénzügyi teljesítés.

applefizetés

Home office: a hatalom fényes szimbóluma

Az IT-sok irodai visszatérésének témája igazi darázsfészek.

Home office: a hatalom fényes szimbóluma Az IT-sok irodai visszatérésének témája igazi darázsfészek.

A hiba a Bankszövetség információi szerint nemzetközi szinten merült fel, és mintegy 20 ország kártyabirtokosait érintette. Az MNB hétfői közleménye szerint az Apple-tól kapott digitális adatok alapján a hazai hitelintézetek október 3-ig elszámolták és rendezték az ügyfelek megbízásait. Ennek köszönhetően minden magyarországi ügyfél esetében ténylegesen csak egyszer vonták le az azok által kezdeményezett tranzakciók költségeit. Az érintett ügyfelek számlatörténetükben digitálisan (mobil- vagy internetbankjukban), illetve telefonon vagy személyesen tudják ezt ellenőrizni, ha mégis eltérést tapasztalnának, célszerű jelezni bankjuknak.

Az MNB szerint a magyar bankok a nyáron történt eset tapasztalatait beépítve tudtak gyorsan fellépni és intézkedni, hogy a tényleges terhelés csak egyszer történjen meg mindenki számláján,

így magyarországi ügyfelet ebben az újabb körben nem ért ténylegesen kár.

A júniusi eset során mintegy 780 ezer jogosulatlan terhelés történt több mint kétmilliárd forint értékben az MNB tudomása szerint. A pénzintézeteket felügyelő szerv közölte, hogy a jogosulatlan és jóvá nem hagyott kártyatranzakciók teljes összege a károsultaknak visszajár, utána a bankok elindították a visszatérítési folyamatokat, a legtöbb kárt egy héten belül sikerült rendezni.

A hazai pénzügyi felügyeletet megkérdeztük arról, hogy a nyári jogosulatlan/téves bankkártyás terhelések kapcsán indult-e átfogó vizsgálat, illetve meg lett-e állapítva felelős az esettel kapcsolatban. Az MNB azt a tájékoztatást adta lapunknak, hogy elindította a soron kívüli vizsgálatot az érintett hitelintézeteknél. A vizsgálatok jelenleg folyamatban vannak és a felelősség meghatározásán túl azt az elsődleges célt szolgálják, hogy a jövőben ne fordulhassanak elő hasonló esetek. A jegybank széleskörű egyeztetést folytat az összes érintett szereplővel, ideértve a hitelintézeteket, a kártyatársaságokat és az elszámolásban résztvevő egyéb szereplőket.

„A hitelintézetek többsége a korábbihoz képest jól felkészült a helyzetre és azonnali lépéseket tettek az ügyfelek pénzének biztonsága érdekében. A nyári esetnél tanúsított erőteljes jegybanki fellépésnek köszönhetően a hitelintézetek új kontrollfunkciókat vezettek be, melyeknek köszönhetően a jelenlegi helyzet jóval kevesebb ügyfelet érint” – válaszolta az MNB a HWSW-nek.

a címlapról