Újabb pörgőrúgást vinne be az USA a kínai autógyártóknak
Az Egyesült Államok gyakorlatilag kizárná az utakról a kínai elektronikát és szoftvert használó autók többségét.
Újabb intézkedéssel erősítené meg a helyi autógyártás védelmét az Egyesült Államok kormánya, miután májusban Joe Biden elnök 100 százalékos vámot vetett ki egyes kínai járművekre, akkumulátorokra és ásványi anyagokra. A Reuters értesülései alapján az amerikai Kereskedelmi Minisztérium de facto ellehetetlenítené a legtöbb kínai járműgyártót azzal, hogy a tőlük származó, autókhoz kapcsolódó szoftverek és hardverek használatát megtiltaná az amerikai utakon, ugyan a gyártók kérvényezhetnék a mentességet.
A tervezett szabályozás lényegében arra kényszerítené az amerikai és más nagy autógyártókat, hogy távolítsák az amerikai járművekből a kínai szoftvereket és hardvereket. A tilalom a szoftverek esetében a 2027-es (tehát a 2026-os naptári év), a hardverek esetében pedig a 2030-as modellévben lépne hatályba. A mezőgazdasági és bányászati járművekre nem vonatkoznának az új korlátozások, mivel azok nem közutakon közlekednek. A Minisztérium 30 napos nyilvános véleményezési időszakot biztosít a javaslatra, a végleges szabályozást január 20-ig fogadhatják el.
Gina Raimondo kereskedelmi miniszter szerint az intézkedés nemzetbiztonsági szempontból indokolt, mivel a külföldi szereplők a járműszoftvereket potenciálisan megfigyelésre használhatják, ezáltal veszélyeztetik az amerikaiak magánéletét és a biztonságos közlekedést. Raimondo egészen addig megy, hogy ilyen módon a kínai felek összehangoltan átvehetik az irányítást az amerikai utak felett, közlekedési zűrzavarokat előidézve.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az USA nem a légből kapta az ötletet, 2021-ben Kína már kitiltotta a Tesla járműveket a katonai bázisok és állami létesítmények környékéről, miután a helyi tisztviselők aggodalmukat fejezték ki a kamerákkal felszerelt amerikai járművek adatgyűjtési képességeivel kapcsolatban. A félelmek részben jogosnak bizonyultak, miután kiderült, hogy a Tesla munkatársai éveken át rendszeresen osztottak meg egymás közt az ügyfelek autói által rögzített érzékenyebb videókat és képeket a belsős üzenetküldő rendszeren keresztül.
Ezzel szemben az amerikai szereplők oldaláról is említhetők esetek, amikor az autókon keresztül gyűjtött adatokkal visszaéltek hazai terepen: az év elején bukott le a General Motors azzal, hogy az OnStar szolgáltatásából származó felhasználói adatokat adatbrókereknek értékesítette, akiken keresztül biztósítótársaságokhoz jutottak érzékeny információk, ez végül a járművezetői biztosítási díjak felhajtását eredményezte.
Noha a Kereskedelmi Minisztérium hivatalosan nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozik, inkább a kínai járművek amerikai térnyerésének lassítására tett erőteljesebb intézkedésről van szó. A kínai kormány évente több milliárd dollár támogatást tol az autógyártóiba, hogy a cégek alacsonyabb áron értékesíthessenek külföldön, ami azt eredményezi, hogy szinte elárasztják a piacokat a kínai autók.