A legrosszabbat elkerülheti a Google az EU-ban
Valószínűleg nem írják elő a Google számára a strukturális változásokat az Európai Unióban az adtech-piacot érintő, folyamatban lévő vizsgálatban, helyette a cég további, tetemes bírságra számíthat.
Egyre kevésbé kell attól tartani az Alphabetnek, illetve leányvállalatának, a Google-nek, hogy strukturális változásokat ír elő számára az Európai Unió végrehajtó szerve abban a trösztellenes eljárásban, mely a cég online hirdetési piacon kialakított erőfölényét vizsgálja - írja exluzív értesüléseire hivatkozva a Reuters.
Pedig a vizsgálat elején az illetékes uniós biztos, Margrethe Vestager egyáltalán nem zárta ki a súlyosan jogsértő cégek esetében végső eszközként alkalmazott feldarabolás lehetőségét, amikor végeredményben azt írják elő egy-egy vállalatnak, hogy egyes részlegeit értékesítse vagy más módon válassza le az anyacégtől.
Ilyen előírásra egyébként az uniós versenyjogban mindeddig nem volt példa, ugyanakkor a digitális piacokat (Digital Markets Act - DMA) és a digitális szolgáltatásokat (Digital Services Act - DSA) szabályozó új, idén illetve tavaly hatályba lépett jogszabályi keret is számol végső esetben a strukturális változtatások előírásának lehetőségével.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Reuters forrásai szerint a Bizottság a következő hónapokban hozhatja meg a vizsgálatot lezáró határozatot, ám a Google feldarabolását a folyamat komplexitása miatt végül elvetették a döntéshozók, így helyette várhatóan a jogsértő magatartás megszüntetésének előírása mellett további, tetemes bírsággal sújthatják majd a céget, mely az elmúlt évtizedben 8,25 milliárd euróra szankcionáltak versenyellenes tevékenysége miatt különböző ügyekben.
Az EU végrehajtó szerve 2021 júniusában indított versenyjogi vizsgálatot a Google ellen, arra alapozva, hogy a Google a display hirdetések piacán gyakorlatilag az összes szinten képviselteti magát, azaz hirdetési célból adatokat gyűjt (trackerek), hirdetési helyeket értékesít direktben, illetve hirdetésközvetítőként is működik egyben, ezzel pedig összességében monopolhelyzetbe került a szegmensben.
A Google számára a hirdetési üzletág tavaly csaknem 238 milliárd dollárnyi árbevételt termelt, mely a cég teljes, éves bevételnének 77%-a volt.
Az ügynek egyébként nem csak európai szála van, az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma éppen a múlt héten indított pert a Google ellen ugyanezt a gyakorlatot kifogásolva. A tengerentúli ügy egyik kimenetele szintén lehet feldarabolás, ráadásul az USA-ban az online keresőszolgáltatások szegmensében már megállapította a bíró a Google monopóliumát, a jóvátételi előírásokról (mely szintén lehet strukturális átalakítás) pedig egy újabb szakaszban dönt a bíróság.