A britek betiltották az inflációkövető díjkorrekciót
Jövőre tabuvá válik Nagy-Britanniában a távközlési szektorban évek óta alkalmazott, inflációkövető, illetve általában véve bármiféle, automatikus százalékos díjkorrekció.
Több tízmillió brit telefon- internet- tévé- és mobilelőfizető számára kedvező döntést hozott júliusban a brit hírközlésszabályozó kormányszerv, az Ofcom, mely előzetes piacelemzést és konzultációt követően megtiltotta, hogy a távközlési szolgáltatók a jövőben az előfizetői szerződések határozott időtartama alatt évente az inflációhoz igazított automatikus díjkorrekciót alkalmazzanak.
A hatóság az új, 2025 január 17-től hatályos rendeletének indoklásában közölte, hogy a jövőbeni inflációs adatokhoz kötött automatikus áremelés a törvényi előírásokkal szemben nem teszi lehetővé a határozott idejű szerződéseket aláíró ügyfelek számára, hogy pontos képet alkothassanak a későbbi költségeikről, mivel az infláció mértéke nem előre látható és az átlag állampolgárok különben sincsenek tisztában a pénzromlás gazdasági háttereivel, jelentésével.
Ha ez nem lenne elég, ez a díjkorrekciós gyakorlat az adott esetben szélsőségesen kilengő inflációból következő szinte összes kockázatot unfair módon az előfizetőkre hárítja.
Az Ofcom ezért azzal együtt, hogy nem vette el az évenkénti díjemelés lehetőségét, előírta, hogy a fenti dátumtól
minden újonnan létrejövő, hírközlési szolgáltatásra vonatkozó határozott idejű szerződés esetén a szolgáltatóknak fontra és pennyre pontosan meg kell határozniuk előre, hogy a szerződés határozott ideje alatt évente mennyivel emelik meg havi előfizetési díjaikat.
Az inflációkövető díjkorrekciót a hatósággal egyeztetve korábban már önkéntesen kivezette a legnagyobb brit távközlési cég, a BT, mely egyébként elsőként építette be azt a szerződési feltételeibe még 2020-ban. A cég akkor egy olyan formulát alkalmazott, mely az éves átlagos pénzromlás százalékos mértékéből plusz fixen 3,9%-ból állt.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A gyakorlatot hamar átvették a versenytársak, ám az időközben elszálló brit infláció (a Consumer Prices Index alapján CPI-nek rövidített mutató 2022 decemberében 14,4%-on tetőzött az országban) miatt tömegeknek nőttek meg jelentős mértékben a havi távközlési kiadásai, mely tovább nehezítette a lakosság helyzetét ebben az időszakban.
Itthon nincs baj vele
Az inflációkövető díjkorrekció 2022-től hazánkban is bekerült az összes távközlési cég általános szerződési feltételeibe, a szolgáltatók először 2023 első félévében korrigálták a KSH adatainak megfelelően előfizetési díjaikat, melyet idén újabb automatikus korrekció követett.
A magyar hírközlési felügyeleti szerv, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2023 januárjában gyakorlatilag világossá tette, hogy az Ofcom-mal ellentétben nem kívánja a szolgáltatók díjkorrekciós mechanizmusát korlátozni,
mivel a díjmódosítás kellően objektív azzal, hogy annak mértéke és az időpontja előre látható az előfizető számára.
A hatóság éppen múlt héten ismertette a hazai hírközlési piac áraira vonatkozó kutatásának eredményeit, melyben közölte, a magyar háztartások átlagosan havonta 20900 Ft-ot fizettek 2023-ban hírközlési szolgáltatásokra, ami 13%-kal több, mint 2022-ben.
Hazánkban a következő inflációkövető díjkorrekció a legtöbb szolgáltatónál jövő márciusban esedékes, pontos mértékéről pedig a KSH jelentése alapján az év első heteiben kaphatnak tájékoztatást az előfizetők.