:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2024. augusztus 9. 11:30

Ismét változás előtt az európai App Store

Változásokat jelentett be az Apple, miután az uniós szabályozók úgy találták, hogy az App Store sérti a DMA-t, új díjstruktúra is jön.

Módosítani kényszerül az Apple saját szabályain, hogy megfeleljen az Európai Unió digitális piacokat szabályozó jogszabályi kerete, a Digital Markets Act (DMA) előírásainak. A cupertinói cég nem kerülheti el sorsát, és nagyobb szabadságot kell biztosítania az iOS-fejlesztők számára tartalmaik terjesztéséhez és reklámozásához a mobilplatformon keresztül. Az iPhone-gyártó jelenleg is az Európai Bizottság célkeresztjében van: június végén kapott értesítést arról, hogy a fejlesztők számára irányadó szerződési feltételek potenciálisan jogsértőek, mivel azok nem teszik lehetővé az alkalmazásokban bármiért fizető vagy az alkalmazásokat vásárló felhasználók számára az ingyenes (jutalékmentes) alternatív fizetési lehetőség felé való terelést.

A fejlesztők számára csütörtökön prezentált módosítások az ősz folyamán lépnek érvénybe, onnantól kezdve lehetséges lesz, hogy külső oldalakra vezessék a felhasználókat akár az alkalmazásokon belül elhelyezett linkekkel, vagy egyenesen másik weboldalra irányítsák át őket vásárlás céljából.

A cég több URL-t is engedélyez majd az úgynevezett külső forrásokhoz vezető link-outokhoz, beleértve az átirányításokat és a közbenső hivatkozásokat is - ugyanakkor előírja, hogy a fejlesztők nem használhatnak URL-paramétereket a felhasználók nyomon követésére és profilalkotására a hirdetések célzásához. Korábban a szabályok szigorúbbak voltak: a hivatkozások statikusan definiáltak voltak, innentől kezdve olyan dinamikus URL-eket helyezhetnek el a fejlesztők, amilyet szeretnének, nem kell egy szigorú sablont követniük.

apple-app-store-rules

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Az új szabályzat értelmében azok a fejlesztők, akik iOS-alkalmazásukon keresztül szeretnének linket elhelyezni weboldalukra, nem kell elfogadniuk az új üzleti feltételeleket, és így a Technology Core Fee-t, helyette másik két új díjat vezet be a cég, kifejezetten a Link Out esetekre igazítva: az új kettős díjstruktúra felváltja az új uniós üzleti feltételekben alkalmazott 10%-os vagy 17%-os csökkentett jutalékot. 

Az “Initial Acquisition Fee” egy 5 százalékos alapdíj, ami a link out jogosultsággal rendelkező alkalmazás első letöltését követő első 12 hónapra vonatkozik. A másik „Store Services Fee”, ami gyakorlatilag az Apple által nyújtott App Store-szolgáltatásokért járó ellenérték, úgymint az alkalmazások terjesztése és kezelése, a különféle biztonsági funkciók, az App Review folyamata, valamint az appokkal kapcsolatos elemzések és statisztikák biztosítása.

A jutalék mértéke alapvetően 10 százalék minden letöltés és digitális szolgáltatás vásárlása után, az App Store kisvállalkozói támogató programjára feliratkozó fejlesztők viszont kedvezményes 5 százalékot fizethetnek. Az áruház szolgáltatási díja az alkalmazás telepítésétől, frissítésétől vagy újratelepítésétől számított 12 hónapos rögzített időszakon belül érvényes.

Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ha a felhasználó továbbra is használja az alkalmazást, az Áruház szolgáltatási díja továbbra is érvényes lesz. Ezzel szemben, ha a felhasználó törölte az alkalmazást, a 12 hónapos időszak lejárta után az Apple többé nem számít fel jutalékot.

A kétszintű rendszerben a fejlesztő az első évben a kezdeti beszerzési díjat és az áruház szolgáltatási díjat is fizeti egy új felhasználó után. 12 hónap elteltével azonban a kezdeti beszerzési díj lejár, de a jutalékot továbbra is fizetni kell, amíg a felhasználó használja az alkalmazást. A módosított struktúra csak az új digitális áruk vagy szolgáltatások vásárlására vonatkozik, tehát a  meglévő előfizetésekre és megújításokra nem.

Az Európai Bizottság és az Apple kapcsolata az idén meglehetősen terhelt: márciusban zárult a 2020-ban indult eljárás is, amely azt próbálta feltérképezni, hogy az amerikai multi valóban visszaélt-e erőfölényével a zeneistreaming-platformok piacán. A határozat szerint igen, a cupertinóiakat 1,8 milliárd euróra büntették, amit szintén  Margrethe Vestager, digitális politikáért felelős uniós biztos jelentett be.

a címlapról