Szorul a hurok a Meta nyaka körül az „ingyenesség" miatt
A fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő uniós csoport szerint a Meta megtévesztő és agresszív gyakorlatokat alkalmaz, amikor arra próbálja rávenni felhasználóit: fizessenek, ha nem akarnak reklámokat látni, de az ingyenesnek hívott Facebook sem annyira ingyenes.
Az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (CPC) levelet küldött a Metának, melyben részletezi, hogy a cég miért sérthet fogyasztóvédelmi törvényeket jelenlegi gyakorlataival a „fizess vagy fogadd el” modell kapcsán. A tisztviselők aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a fogyasztókra túlzott nyomást gyakorol a cég, többek közt azzal is, hogy sürgeti a döntést az adatgyűjtéshez való hozzájárulás vagy a havidíj fizetése választása között, így a netezők attól tarthatnak, hogy elveszíthetik fiókjaikhoz való hozzáférésüket.
A cégnek szeptember 1-ig van lehetősége válaszolni és megoldási javaslatokat tenni a tisztviselők aggályaira. Ha a CPC tisztviselői úgy találják, hogy a Meta nem tesz megfelelő lépéseket a problémák megoldására, végrehajtási lépéseket tehet a céggel szemben, amely szankciókat és akár az éves világpiaci forgalmának 4 százalékát elérő pénzbírságot is maga után vonhat.
A Meta október 30-án jelentette be, hogy novembertől lehetőséget biztosít az Európai Unióban, illetve az Európai Gazdasági Térség tagállamaiban, valamint Svájcban élő felhasználóknak arra, hogy reklámok nélkül használják a Facebookot és az Instagramot. A modellt november óta számos támadás érte már mind jogvédők mind fogyasztóvédők részéről.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A CPC szerint a Meta félrevezeti a felhasználókat azáltal, hogy a platformjait ingyen használhatónak írja le, és ugyan a felhasználók nem fizetnek előfizetésért, de a Meta célzott hirdetések megjelenítésével bevételt szerez személyes adataikból. A tisztviselők kiemelték, hogy a Meta pontatlan nyelvezetet és kifejezéseket használ, mivel azt sugallja, hogy az előfizetők a reklámmentes csomag esetében nem látnak reklámokat, de ettől még bele kell egyezniük az adataik reklámcélú felhasználásába, tehát a közösségi óriás ugyanúgy nyerészkedik a személyes adataikon.
A fogyasztóvédők friss intézkedése elkülönül az eddigi ügyektől, de bővíti a Meta ellen folytatott vizsgálatok sorát: hónap elején az EU vetette fel, hogy a Meta előfizetéses megoldása potenciálisan megsértette a digitális piacokról szóló törvényt, ami a cég globális éves bevételének 10 százalékáig terjedő pénzbírságot is vonhat maga után. A szabályozók szerint a jelenleg alkalmazott gyakorlattal a Meta valójában hamisan állítja, hogy a felhasználóknak valódi választási lehetősége lenne, az anyagi vonzatok és magas díj miatt inkább hozzájárulnak a személyes adatok reklámcélú nyomon követéséhez.
A jogvédők már azelőtt nekimentek a Meta hirdetésmentes előfizetési rendszerének, hogy a cég hivatalosan bejelentette volna azt, illetve csak pletykaszinten lehetett tudni, hogy mire készül a társaság.