:

Szerző: Koi Tamás

2024. június 27. 14:15

Jogosulatlanul vont le pénzt tőlem az Apple! - na és?

Tegnap a kora esti órákban átmeneti üzemzavar lépett fel az Apple alkalmazásboltjának elszámoló rendszerében, mely kizárólag a magyar felhasználókat érintette. A jogosulatlan kártyatranzakciók kapcsán azóta sem kapott senki konkrét tájékoztatást arról, mi is történhetett pontosan és mikor számíthat a levont összeg jóváírására.

Minden bankkártya-, illetve bankszámlatulajdonos rémálma, amikor látszólag a semmiből, minden előjel nélkül arról érkezik értesítés, hogy valaki kisebb-nagyobb összeggel megterhelte a kártyáját. Pontosan ez történt tegnap a kora esti órákban pontosan nem ismert méretű felhasználói körrel, akik jellemzően hazai bankok ügyfelei, vagy olyan nemzetközi neobankoknál vezetnek számlát mint a Revolut vagy a Wise.

Az esetről elsőként a Telex számolt be, számos olvasói levéllel kiegészített tudósításában.

A terhelések jellemzően kisebb, pár száz vagy pár ezer forintos tételek voltak, ugyanakkor esetenként ismétlődtek, így fordulhatott elő, hogy volt, akitől több ezer, netán tízezer forintnyi összeget emeltek le rövid idő alatt.

wallet_applepay

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Az esetekben közös szál, hogy az ellenoldali félnél minden esetben az "APPLE.COM/BILL (CORK IRL vagy IE)" nevű tranzakciós partner volt feltüntetve. Ez az Apple Írországban található európai központjának ún. kereskedői (merchant) partnere, melyen keresztül a végfelhasználói bankkártyás műveletek zajlanak az egész EU-ban a cég és ügyfelei között.

Ebben a minőségében a szervezet többek között az App Store-ban történő vásárlások után, illetve az Apple-töl vásárolt szolgáltatások (pl. iCloud vagy Apple Music előfizetés) díjszabása szerint, periodikusan terheli meg az ügyfél bankkártyáját.

A jogosulatlanul végzett tranzakciók kapcsán a fentieken túl jelenleg a következőket tudni:

  • a hiba csak magyarországi felhasználókat érintett,
  • a probléma banktól függően nagyjából egy-másfél óráig állt fenn,
  • a magyarországi nagybankok közül a legtöbb a weboldalán tájékoztatta az ügyfeleit a problémáról,
  • a jelenlegi banki konszenzus szerint nem kibertámadás, hanem az Apple rendszereiben fellépő technikai hiba miatt keletkeztek a jogosulatlan terhelések.

A jogosulatlan tranzakciókat az olvasói visszajelzések szerint sokan bejelentették bankjuknál, de egyelőre senki nem adott konkrét tájékoztatást arról, hogy mikor lehet jóváírásra számítani. Ilyenkor egyébként a bankoknak 30 nap áll a rendelkezésre a panasz rendezésére, illetve a válaszadásra.

A károsultak most abban bízhatnak, hogy mivel az ilyen bankkártyás tranzakciók esetén többnyire csak a pénzösszeg zárolása történik, a visszajelzések hatására ezeket a zárolásokat az Apple a lehető leghamarabb feloldja, az összeg így kártyatársaságtól és banktól függően néhány nap múlva újra elérhetővé válik a számlán.

Az eset pontos hátterét illetően tehát egyelőre szinte mindenki sötétben tapogatózik, kivéve az Apple-t, mely az eltelt csaknem egy nap alatt 

semmilyen proaktív vagy reaktív (sajtómegkeresésre küldött) tájékoztatást nem adott a nyilvánosság számára a tegnap történtekről.

Mindezt úgy, hogy az eset híre időközben eljutott a külföldi szakportálokhoz, így a problémáról a magyar sajtómegjelenéseket alapul véve egyaránt beszámolt az AppleInsider, a Macrumors és a 9to5mac is.

Bár a bankok részéről nem merült fel jogsértés, az eset kapcsán megszólalt a magyarországi pénzintézeteket felügyelő szerv, a Magyar Nemzeti Bank is. A szervezet közölte, szorosan figyelemmel kíséri az Apple szolgáltatásokhoz kötődő jogosulatlan fizetések ügyét az ügyfelek védelme és az elektronikus pénzforgalomba vetett bizalom fenntartása érdekében. A jogosulatlan és jóvá nem hagyott kártyatranzakciók teljes összege a károsultaknak visszajár - közölte az MNB csütörtök délután.

Az esetnek azon kívül sok tanulsága ezúttal sincs, mint hogy az Apple a világ egyik leggazdagabb cége mellett az egyik legarrogánsabb is egyben, miután egy vélelmezhetően neki felróható, de legalábbis a céget vastagon érintő pénzügyi elszámolási probléma miatt felhasználók tömegeit érte kár, ám elzárkózik minden ezzel kapcsolatos nyilvános kommunikációtól.

Emellett a hasonló incidensek komoly szerepet játszhatnak a bankkártyás online fizetési tranzakciókkal kapcsolatos bizalom aláásásában, ezzel meghatározhatatlan mértékű károkat okozva más, transzparensebben és felelősebben működő szolgáltatók, kereskedők számára.

Frissítés (06.27 16:59): Cikkünket frissítettük a Magyar Nemzeti Bank álláspontjával.

a címlapról