Kemény próbatétel lesz Kína az AI-jal támadó Apple számára
Maratoni menet lehet az Apple számára a nemrég bejelentett AI-funkciók bevezetése a szigorúan szabályozott kínai piacra.
Az idei WWDC fejlesztői konferencián az Apple végre bejelentette az Apple Intelligence nevű funkciócsomagot, ami az iOS 18, iPadOS 18 és macOS Sequoia rendszerekhez hoz különféle AI-fejlesztéseket. Az Apple Intelligence integrációja alkalmazástól függően hoz új képességeket, de a cég leginkább egyfajta személyes asszisztensként írja le, amely a felhasználóról tárolt információ alapján releváns találatokat tud feldobni a különféle rendszerek és appok alatt.
Az Apple Intelligence ősszel válik használhatóvá angol nyelven, és a következő évben bővül további nyelvek támogatásával. A vállalat nem véletlenül hallgathatott arról, hogy mi lesz a kínai elérhetőséggel - kérdéses ugyanis, hogy az iPhone-gyártó egyik legkritikusabb piacán, Kínában miként tudja majd sikerre vinni saját AI-stratégiáját.
Bár tavaly az összes helyi riválist sikerült maga mögé utasítania a kínai okostelefon-piacon, a 2024-es év nem kezdődött jól az Apple-nek az ázsiai országban, ahol az eladások egyébként is csökkenést mutatnak még a tavalyi, már akkor sem túl rózsás számokhoz képest is. A helyi piacon a Huawei brillírozott a legnagyobb mértékben, a legnagyobb visszaesést pedig az Apple könyvelhette el.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Kína szigorúbb szabályozási környezetében a külföldi AI-szolgáltatásoknak nincs egyszerű dolga. Peking az elmúlt években az adatvédelemtől kezdve a nagy nyelvi modellekig terjedő területeken újabb szabályokat vezetett be, a nagy nyelvi modellek szolgáltatóinak külön engedélyt kell kérniük a modellek kereskedelmi célú felhasználására, amiket szigorú feltételekhez köt a kormány. A generatív AI-szolgáltatók egyben felelősek a kínai kormány által „illegálisnak” ítélt tartalmak eltávolításáért is. Nehéz lesz navigálnia magát ebben a környezetben a cupertinói vállalatnak, mivel az AI funkcióit saját nyelvi modell működteti, amely magán az eszközökön és a cég saját szerverein fut.
Megoldandó problémát jelent még, hogy a Siri hangasszisztens bizonyos lekérdezésekkel hozzáférhet a ChatGPT-hez – ami azonban tiltott szolgáltatásnak számít Kínában, így az Apple-nek egy egyenértékű helyi partnert kell keresnie, ha továbbra is működtetne hasonló funkciót – szóba viszont jó eséllyel csak a Baidu és az Alibaba jöhetne. A kínai internet erős cenzúrája tovább bonyolítja a helyzetet, a szabályozók aggódnak amiatt, hogy az AI-szolgáltatások olyan tartalmak előállítására adnak lehetőséget, melyek ellentétesek Peking nézeteivel vagy ideológiájával.
Így Apple-nek jó eséllyel a körülmények miatt a helyi előírásoknak megfelelően kell módosítani az eszközön és a felhőben futó AI-modellek működését. Az Apple sikeréhez szükséges lesz az is, hogy a vállalat olyan lokalizált AI-élményt kínáljon, ami kellően vonzó a kínai felhasználók számára.
Az Apple Intelligence bemutatóján a cégtől megszokott mód a privacy volt az egyik hívószó, különösen a Private Cloud Compute technológia, aminek köszönhetően a feldolgozás az Apple tulajdonában lévő szervereken történik. A kínai iCloud-adatokat Kínában található szervereken tárolják, amelyeket harmadik fél üzemeltet, ebből kiindulva hasonló partnerségre kényszerülhet vállalat.
Az adatvédelmi ígéretek megvalósítása egy olyan szigorúan szabályozott piacon, mint Kína, az eddigi legnagyobb próbatétel lehet az Apple számára - véli Neil Shah, a Counterpoint Research partnere.
Az elemző szerint a kínai piacra való bevezetés kapcsán inkább maratonra, mintsem sprintre számíthat a cég, melynek továbbra is erős versennyel kell szembenéznie, miközben lassan bevezetheti a funkciókat.
Craig Federighi, az Apple szoftverfejlesztésért felelős vezető alelnökének nyilatkozatai alapján „folyamatban van” az AI-termékek Kínában való bevezetésének kidolgozása, de konkrét ütemtervet egyelőre nem közölt.