Jöhet az okostelefon-használat korlátozása a közoktatásban
Egységesen szabályozná a kormány annak a kereteit, hogy a közoktatásban, köznevelésben részt vevő tanulók az iskolákban milyen keretek között használhatják az okostelefonjaikat. A szigorításra az indoklás szerint azért lenne szükség, mert a kütyük elterelik a diákok figyelmét és az iskolai zaklatásokban is szerves részük van.
Ma dönthet a Parlament a Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény módosításáról, melyet számos más módosítással egy csomagban Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter nyújtott be hétfőn a törvényhozásnak.
Az érintett módosítás olyan új elemekkel egészítené ki a jogszabályt, mely egységesen meghatározza, hogy az iskolákba és közoktatási intézményekbe mely tárgyak vihetők be, melyek nem, illetve melyek használata korlátozott tanítási időben.
Bár a módosításban külön nem nevesítik az okostelefonokat, az indoklásban már konkrétan erre hivatkozik a jogalkotó, kijelentve, hogy
az iskolai mobiltelefon-használat jelentős mértékben eltereli a diákok figyelmét a tanulásról, emellett az internetes zaklatásra is lehetőséget teremt. Jelenleg az iskolák házirendje jogosult rendelkezni erről a kérdésről, azonban az okostelefonok egyre nagyobb elterjedése miatt szükséges egy egységes szabályozás, amelyet minden intézményben alkalmazni lehet.
Kivételeket ugyanakkor meghatározhatnak a pedagógusok, mivel az okostelefonok esetenként digitális taneszközként is megjelenhetnek az órákon. A kütyühasználat általános kereteit eddig lazán szabályozták a köznevelésben, többnyire az iskola szuverén döntésére és házirendjére bízva azt, hogy mit kezd a tanulók által az intézményekbe bevitt digitális eszközökkel, illetve hogyan szabályozza - szabályozza-e - azok használatát.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az okostelefonok kvázi kitiltása az iskolákból komoly vitákat kiváltó dilemmának tűnik nemzetközi szinten is. Az UNESCO például tavaly nyáron szólított fel az okostelefonok globális tiltására az iskolákban jellemzően ugyanazzal az indokkal, amit a magyar jogalkotó is említ. Eközben Nagy-Britanniában az egyik, intézményi vezetőket tömörítő szervezet arra hívta fel a figyelmet, hogy a kormányzatnak inkább arra kéne több időt és energiát fordítania, hogy azokat az online platformokat megregulázza, melyeken keresztül a gyerekek számukra káros tartalmakat érhetnek el.
Franciaországban és Bajorországban egyébként már létezik hasonló szabályozás, az UNESCO által idézett belga, spanyol és brit példák pedig azt mutatják, hogy azokban az intézményekben, ahol korlátozták az iskolákban az okostelefon-használatot, mérhetően javult a teljesítmény, leginkább azoknál a gyermekeknél, melyek egyébként is lemaradással küzdenek.