:

Szerző: Koi Tamás

2024. június 6. 13:06

Zavartalanul nő a Telekom a vezetékes szegmensben

A magyar vezetékes távközlési piacot az utóbbi években jellemző erős koncentráció dacára a Magyar Telekom tűnik az egyetlen cégnek, mely minden szegmensben érdemben tudta növelni piacrészét az adott időszakban.

Bár a folyamatnak még nincs vége, a 4iG Nyrt. által felvásárolt vezetékes távközlési érdekeltségek integrációja egyelőre nem akasztotta vagy változtatta meg a korábbi évek trendjeit, miszerint a Magyar Telekom mind a helyhez kötött internet-hozzáférések piacán, mind a műsorterjesztési piacon képes volt újabb ügyfeleket szerezni, ezzel érdemben növelni részesedését mindkét szegmensben.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) frissen közzétett, a 2020. év I. negyedévét és a 2023. év IV. negyedéve közötti időszakot átölelő helyhez kötött piaci jelentése abból a szempontból bír különös jelentőséggel, hogy az időszak utolsó évében már lezajlott mind a Digi Kft. mind pedig a Vodafone Magyarország tulajdonosváltása - igaz, az ezt kísérő integrációs folyamatok még nem zárultak le, azaz az érdekeltségek összevonása egy új szolgáltatócégbe (ez lesz a One) még várat magára.

nmhh_vezetekesnet_q423
forrás: nmhh

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A Digi és a Vodafone felvásárlását, illetve az említett integrációt követően a két lakossági részpiac közül az egyiket, a műsorterjesztési piacot tekintve helycsere következhet azzal, hogy a Magyar Telekom elveszti korábbi piacelsőségét, míg a helyhez kötött internet-hozzáférések piacán ha hajszállal is, de megtarthatja piacvezető pozícióját a magenta szolgáltató.

A hatóság szerint a helyhez kötött internetszolgáltatás piacán mérsékelt átrendeződéshez vezetett az Invitel beolvadása a Digibe, mivel a cég piaci részesedése mind a lakossági, mind a vállalati piacon évek óta csökkent, és 2022 végén már csak 4%-ot ért el, az összeolvadás hatása nem látványos.

A hatóság által közzétett statisztikákból kirajzolódik, hogy míg a Digi lényegében csak az Invitel beolvasztásával tudta növelni vezetékesnet-előfizetéseinek számát, a Vodafone előfizetői bázisa pedig lassan apadt, a Telekom 5-6 százalékpontos növekedést tudott elérni a lakossági szegmensben.

A nem-lakossági ügyfélkörben még kevésbé történtek markáns változások, itt gyakorlatilag hosszú évek óta a Telekomé a piac nagyjából fele, érdekesség ugyanakkor, hogy a szintén a 4iG csoporthoz tartozó Invitech nagyvállalati ügyfelei az összes letöltött adatmennyiség 26%-áért voltak felelősek a vállalati netszolgáltatások piacán.

nmhh_teve_q423
forrás: nmhh

Hasonló minta rajzolódik ki a műsorterjesztési piacon, ahol az elmúlt években az analóg kábeltelevíziós és a sugárzott adások (DVBT, DTH) folyamatos visszaszorulása, ezzel együtt az IP-alapú műsortovábbítás erősödése volt megfigyelhető.

Gyakorlatilag kizárólag utóbbira fókuszál évek óta a Magyar Telekom, mely piacrészét az elmúlt három évben 5 százalékponttal tudta növelni a szegmensben, míg a Digi részesedése  szintén elsősorban az Invitel-akvizíciónak köszönhetően nőtt, a Vodafone-é pedig 1-2 százalékponttal csökkent.

a címlapról